Ny 1.sal på træhus

Vi overvejer en ny 1.sal på vores hus, for at få mere plads.

Vores hus er et træhus fra 2001. Det er udført i en stolpekonstruktion af 45x95mm træ (typisk med c/c = 60cm). Det største spænd er ca. 600cm (med en ikke-bærende væg i midten). Tagkonstruktionen er i dag ca. 35° hældning med tagpap (saddeltag).

Ud over stolpekonstruktionen er der en del døre/dobbeldøre der også afstiver konstruktionen.

Vi ønsker nu at lave en nytagkonstruktion, således at vi kan udnytte 1.salen. Tanken er en ny konstruktion med ca. 80cm trempel, og en ny taghældning på ca. 55°. fortsat med et let tag (tagpap eller fx. ståltag).

MEN, kan huset bære dette? Findes der nogle enkle overslagsberegninger? Jeg mener at have læst at 45x95mm stolper er velegnede til et hus i 1½ plan (som vores vil blive)?!

Kan ikke finde let tilgængelig litteratur. Har kigget i SBI-anvisningerne 189, 210 og 230, men er står intet om specifikke solpekonstruktioner.

 

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Disse oplysninger kan du ikke bare finde i anvisninger mm.
Disse skal du have beregnet hos en ingeniør.
Jeg tænker, at du kommer til at få sat nogle stål søjler i ydervægskonstruktionen.
Men alt dette kan ingeniørende her inde give dig en vejledning i. men de vil nok også anbefale dig i at gå til et ingeniør firma, der har de fornødene forsikringer.

I bogen ståbi for søjlekonstruktioner i træ (Ikke teknisk ståbi) Kan ikke huske navnet.
Kan du se en "Vejledningen" på hvor meget en træsøjle kan bære, men igen det skal beregnes, da der er mange faktorer der spiller ind.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for godt indlæg. - Jeg er helt på det rene at det skal beregnes når (hvis) vi går i gang. Inden jeg går i gang, vil jeg bare gerne have et 'overslag' over om det overhovedet er realistisk. Ekstra bærende stolper/søjler i ydervæggene vil gøre det økonomisk urealistisk... Jeg går ikke ud fra det er kompliceret at beregne hvis jeg selv leverer 2D+3D-tegninger, men der må være lidt erfaring rundt om i Danmark med hvad man kan.... ;-)
Er der kun én 45x95?

I "træ56 - træskelethuse" står at en væg der består af 2 delstolper, hvoraf det bærende element er 45x95, vil være i stand til at optage laster for 1-2 etagers bygninger. Men det er lidt simplificeret idet dette bærende system indgår i et samlet statisk system som jo består af 2 delstolper, derved supplerer den ikke bærende stolpe f.eks ved overføring af vandrette laster fra vinden.

Døre og vinduer virker ikke afstivende - tværtimod vil afstanden mellem ribberne være større og derved vil de belastes mere end de øvrige samtidigt med at huller i vægge generelt svækker stabiliteten i forhold til vandrette laster(vind)!

Lidt konservativt kan kapaciteten af en stolpe i trækvalitet C18 findes som:
Regningsmæssig trykstyrke i fiberretning: f0=10,67MPa
Trykstyrke F0=f0*45mm*95mm=45,6kN (ca4,5t)
Kapacitet ved cc600 q0=F0/600=76kN/m (ca.7,5t pr. meter)

Det kræver at stolperne er fuldstændigt fastholdt af pladebeklædning - på fagsprog "at der ikke er søjlevirkning".
Dette er en meget konservativ beskrivelse af hvad stolperne kan bære, for hvad med remmen mellem stolperne og hvad med påvirkningen fra vind på facaderne? Og hvad med fundamentet?

For et sådan projekt er det langtfra tilstrækkeligt at vurdere om stolperne kan bære! Da i øger facade- og tagarealerne vil arealet af den samlede klimaskærm bidrage til en forøgelse af vindens påvirkning, og det skal sikres at husets totalstabilitet kan optage disse laster. Der vil også komme en væsentlig merlast fra tagets egenvægt samt anvendelse af etagedæk som følge af udnyttelsen af arealet. Dette skal også kunne optages ligesom etagedækket generelt skal undersøges for den ændret anvendelse .

 Certificeret Statiker

Tak for gode svar. Ja, der er kun én stolpe i konstruktionen. Dog er den i princippet fasthold af en vindgipsplade (=>ingen søjlevirkning?!). Vægopbygningen er - indefra og ud:

* Gipsplade, 13mm
* Lægter/forskalling, 45mm (jeg er ikke helt sikker på hvordan det er lavet)
* Dampspærre
* Stolper, 45x95mm
* Vindgipsplader (13mm?)
* Liste, lodrette, 25mm
* Udvendig beklædning af klinke-træ

- Fundamentet er støbt, 200mm bredt (og 90cm ned i jord). Bundremmen er 95mm bred (som lægterne). Jeg går ud fra fundamentet som sådan derfor godt kan klare den ekstra last (der må være ret minimal ekstra lodret last ift. det nuværende hus).

De lodrette lægter er ud over vindgipspladerne, afstivt med skråbånd.

Umiddelbart tror jeg ikke den ekstra vægt af huset er et problem (jeg må lige regne på hvad isolering, gulv, tagvinduer, skillevægge mv. vejer, men tror det er meget få tons). Din beregning af de 7,5tons/meter synes jeg lyder meget godt, men jeg kan se at der skal en ordentlig beregning til, specielt af vindlasten.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis