Fugtspærre under værksteds gulv.

Jeg skal til at støbe noget gulv i værkstedet. ca 75m2 i 15cm tykkelse da jeg skal bruget værkstedet til tunge traktor og har nogle maskine og en kran det kræver den beton tykkelse for ordenelig styrke ved befæstelse.

Det gamle gulv der var der før havde jeg ingen problemer med fugt og jorden under det gamle gulv var heller ikke overdrevet fugtig, så havde jeg enlig bare tænkt mig at rette af i alm rød sand ca 5cm og smide de 15cm beton med rivenet i hen over.

Men nu har jeg været ved at tænke lidt over det, ville på nogen måde gøre skade hvis jeg tog noget dampspær platik og rulle det ud ud oven på sandet.

Der kommer 50mm kant isolering og rummet bliver isoleret med 100mm isolering i væge og 200mm i loft. rummet bliver uopvarmet.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en god ide med en fugtspærre, når du har den opbygning af gulvet.
Jeg har fugtsp0ærre under de betongulve jeg har støbt, og jer er meget overbevist om, at det har betydning for, at der ikke er fugtigt på gulvene.
Jeg kan have en papkasse stående direkte på gulvet i måneder, uden at der fugt i bunden ag kassen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Kent

Jeg vil til enhver tid anbefale dig at du i opbygningen af et terrændæk har et kaliparbrydende lag så du undgår fugten fra jorden trænger op i gulvkonstruktionen. Hvad man så skal bruge som kaliparbrydende lag er der ikke et entydigt svar på og det kommer også an på om man ønsker bygningen opvarmet eller ej.

Hvis du heller ikke på længere sigt ønsker rummet opvarmet vil det være tilstrækkeligt med en ikke isolerende membran som plastfolie, men anbefalingen fra min side lyder en mere traditionelopbygning i og med du isolerer rundt langs kanten, i vægge og over lofter.

Med venlig hilsen
Henrik Jensen
Stromento.dk - Online forhandler af værktøj
Hej.
Du behøver ikke 300 mm isolering. Det er jo ikke en bolig
Igen som Henrik skriver. så vil det være en rigtig god ide med et karpillarbrydende lag.
Dette lag beskrives som et lag bestående af min. 150 mm.
For at dette kan være et karpeillarbrydene lag. Skal dette som minimum udføres med en kornstørrelse på min. 4 mm
Dette kan også erstattes med 150 mm polystyren.
I dit betonlag vil det være en bedre ide at lægge to lag armering i.
Da du siger at dit betonlag er 150 mm. kan du ligge armeringnet 3 cm op fra bund. Denne vil virke som en bærende armering og vil overfører de påvirkede kræfter rundt i hele gulv konstruktionen.
Den næste lægges 10 cm op fra bund. denne vil hjælpe med at tage svingninger i gulvet.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
er det nødvendig med to lag armering.

Det tungeste jeg har er en 4tons traktor.

På den fabrik hvor jeg arbejder, er alle gulve ca. 12cm tykke. De gamle med 1 lag armering og de nyere uden, men med små jernstrittere blandet i betonen. Vi har flere excenterpressere opstillet direkte på gulv, de vejer 30 tons. Truck der kører rundt hele dagen, må laste 5 tons +egen vægt (små hjul). Det holder gulve til. Så fordi der kører en traktor ind på 4 tons, med de store hjul, er ikke en stor belastning-


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg regner med at der kommer Rioneti størrelse 6 mm, str. 2350x5000 mm - masker 150x150mm.
med to række overlap i samlinger.
Den er helt fin!

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis