Hjælp til boring langs væg fra 1. sal til stuen

Hey alle.

Der er et eksisterende hul op af min skorsten og ned til min underbo. Der var et kabel men det har jeg revet ud. Planen var så at jeg ville bore et nyt og større hul i det eksisterende hul. Der er 600mm imellem etagerne(har jeg fået fortalt). Det eksisterende hul er kun 8mm ca men har kun kunne få en pind 100mm ned i det eksisterende hul så tænkte at der var måske faldet noget pus ned.

 

Jeg har så i dag anskaffet mig en 14x1000mm murbor fordi jeg ikke aner hvad jeg kommer til at støde på, problemet nu er bare at jeg har fået boret skævt, da det er helt umuligt at kunne bore helt vinkelret ned fordi slagboremaskinen netop fylder og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.

 

Jeg har tilføjet et billede for at i kan se hvad jeg mener. Der er kun kommet rødt pus op og intet hul igennem hos underboen og jeg er ikke sikker på om jeg har fået ramt igennem skorstenen. Skorstenen bliver brugt så jeg ved ikke om det kommer til at lave nogle problemer ang. varme hvis der nu var hul igennem?

 

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal få boret helt vinkelret ned. Der hvor der er hul, der skal der være en glasplade og en brændeovn, så kablerne skal netop kun lige fylde det lille stykke og ikke midt ude på gulvet. Det skal føres langt op af underboens skortsen og langs op af min. Idée i det hele var at jeg kunne spare 3-4000kr om året bare i internet og tv

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja du har boret i skorstenen !! Du kan ikke bore så tæt på muren af den simple grund at maskinen ikke kan være der.  Og så skal du lige være klar over at du ikke kan koble på din under bo, uden at tele selskabet ser det, hver pc. har deres egen kode der sendes så de kan se at der er to brugere.

Skrevet af Håndværkeren på 28-11-2014 23:09

Ja du har boret i skorstenen !! Du kan ikke bore så tæt på muren af den simple grund at maskinen ikke kan være der.  Og så skal du lige være klar over at du ikke kan koble på din under bo, uden at tele selskabet ser det, hver pc. har deres egen kode der sendes så de kan se at der er to brugere.

 

Er det da forbudt? Altså nu roder jeg daligt med IT og jeg kunne jo sagtens bare logge på hendes wifi, men jeg fortrækker lige at kunne trække et netkabel for derefter at kunne lave et acces point med min egen router så jeg har bedre signal. Så om jeg trak et kabel eller brugte hendes wifi kan de ikke sige noget til. Jeg kan også bare ændre min mac adresse, så er det problem løst Men det er både netkabel og antennekabel jeg vil trække.

 

Jeg ved ellers ikke lige og hvordan jeg ellers kunne få lavet et hul. Det skal jo ikke være midt ude i gulvet 5-10cm fra væggen af

 

Tjah hvis din stue kun er 20 25 cm. bred er det jo midt i gulvet.  Nej det er ikke forbudt at være to på samme linie.

Skrevet af Håndværkeren på 28-11-2014 23:28

Tjah hvis din stue kun er 20 25 cm. bred er det jo midt i gulvet.  Nej det er ikke forbudt at være to på samme linie.

 

Min bolig er en 2 værelses, hvor køkken og stue er i samme rum, og et soveværelse for sig selv og bad og wc i stuen. Min indgang er på stue etage hvor badeværelset er og en trappe op til selve lejligheden. Det er et hus delt op i 2. Men det er mere det at hvis jeg flytter, så vil der jo være hul 5-10cm ud fra væggen og det vil da se helt dumt ud, hvis den nye lejer ikke skal have tv der hvor jeg har det plus der så skal lægges nyt gulv hvis jeg ikke kan gemme kablerne bag listen

 


Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/2390' class='af-profile-link'>Håndværkeren</a> på 29-11-2014 00:18
<p>Har du slet ikke over vejet at trække ledningerne ud gennem et hul i vindues karmen, der kan du senere sætte en træprop i og så er der ikke hul mere.</p>


Jeg har kun skråvinduer oppe ved mig. Men har en ide. Hvad med at jeg bore et hul ved gulvhøjde ud til ydervæggen og føre kablerne udenfor og ned så det køre langt med loftet hos min underbo. Min stue er godt nok over hendes soveværelse men mit netkabel er 20m langt så det burde ikke være et problem. Mit antennekabel er måske ikke langt nok. Men skal jeg beskytte kablerne med noget udenfor? Ved at et netkabel kan klare næsten al vind og vejr men hvad med antennekabel?

Når jeg har ført kablerne igennem, skal jeg så lige fuge med et eller andet vandfast gummifuge eller lign udenfor? Tænker lidt at sådan et par huller kan jo godt forårsage lidt fugt eller kulde hvis det ikke er tæt?

Det kan du også med en antenne ledning. Når du trækker den ud igennem en mur skal der nok et ekstra langt bor til alt efter hvor tyk jeres yder mur er, bore du en lille smule på skrå nedaf er chansen for at der trænger vand ind noget mindre, men giv aligevel hullet udvendig lidt sekomastik. Og så er det vigtigt at du der hvor kablet skal gå ind neden under trækker du kablet lidt længere ned så det danne er U inden det går op og ind i muren igen, det forhindre regnvand der løber ned af kablet i at løbe ind i muren. Da der sikkert er hulmur skal du nok bruge en tynd stump rør til at føre kablet igennem murene med.

 

Obs. hvis i bor til leje er det nok en god ide at spørge om lov først.

Skrevet af Håndværkeren på 29-11-2014 12:31

Det kan du også med en antenne ledning. Når du trækker den ud igennem en mur skal der nok et ekstra langt bor til alt efter hvor tyk jeres yder mur er, bore du en lille smule på skrå nedaf er chansen for at der trænger vand ind noget mindre, men giv aligevel hullet udvendig lidt sekomastik. Og så er det vigtigt at du der hvor kablet skal gå ind neden under trækker du kablet lidt længere ned så det danne er U inden det går op og ind i muren igen, det forhindre regnvand der løber ned af kablet i at løbe ind i muren. Da der sikkert er hulmur skal du nok bruge en tynd stump rør til at føre kablet igennem murene med.

 

Obs. hvis i bor til leje er det nok en god ide at spørge om lov først.

 

Hmm, jeg tror måske at det er bedst at jeg bare føre kablet ned igennem gulvet. Så har jeg ikke ødelagt noget ude på facaden. Vi har fået lov til at bore indvendigt. Til venstre for hullet jeg har boret, der hvor tv'et skal stå, der er mere plads til at kunne bore ned. Nu skal jeg lige ned og se hos underboen hvordan og hvorledes, fordi så tror jeg faktisk at jeg kunne bore ned hvor kablet alligevel skulle trækkes hen, så skal jeg bare trække det igennem en tynd væg nede hos hende, da jeg så havner i hendes soveværelse, men skidt pyt med det. Jeg har 11 meter antennekabel og 20 meter netkabel, så det er rigeligt til det jeg skal trække. Er bange for at skulle bore ud af ved at jeg så ødelægger facaden da det er ren pus der sidder ude på ydermuren, så skal jeg til at pudse det op og male det igen, alt for meget arbejde. Så vil jeg hellere tage chancen og bore ned lænngere henne. Men jeg er faktisk ret bange for at skulle ramme nogle ledninger på vej ned. Jeg tror ikke at der er ledninger der hvor jeg vil bore fordi det er så tæt på væggen og ikke i selve væggen.

 

Det hul som var boret var boret nedefra op og det er jo et præcisitionsarbejde som jeg ikke kan, fordi jeg kan jo ramme forkert på den måde at jeg så rammer mit eget gulv

 

Status.

Jeg valgte at gå om på den anden side af skorstenen, hvor der står et køleskab, og så bore hul der, og jeg kom sku igennem! Jeg borede dog godt nok 3-5cm ud fra skorstenen og utroligt nok ramte jeg lige præcis ned hos min underbo så det ikke ser dumt ud, så kablerne kan blive gemt bag køleskabet

Nu skal jeg bare udvide hullet lidt ved at trække til siden og bore langs væggen, så begge kabler kan komme igennem
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også