Plankebord

Hej Alle 

Jeg er ny herinde, og søger råd og viden, om et nyt projekt jeg skal igang med.

Jeg vil lave mit eget plankebord og dette skal bruges som spisebord.
Det bliver ud af 2 planker af erhvervet kirsebærtræ (220 cm lang, 45 cm brede og 5 cm i tykkelse) En yderside på hver af de 2 planker, vil forblive som naturen skabte træet, så den for noget rustik og charme. 

Træet har i forvejen tørret 1 år, men efter udskæring af plankerne, skal de hver i ser tørre i ca. 1 måned ved stuetemperatur. 

Jeg har en kammerat til, at lave et stel ud af aluminium i form af 2 stks hestesko, da det ser utrolig flot ud og er så heldig, at det er hans fuldtidsbeskæftigelse 

DET VIGTIGE: 

Jeg vil af jer gerne bede om råd og viden til, hvordan man gør det her bedst. Jeg har maskineriet til rådighed, men tænker mere på hvordan træet skal bearbejdes inden med voks. lak mv. 

Dernæst hvordan jeg bedst muligt kan lave sargerne til fastmontering på bordpladen hvor bordbenene så skal fastmonteres på sargerne, så plankerne ikke tager skade ved direkte at blive monteret på med benene så de derved i fremtiden ikke tager skade. 

Håber i kan bærer over med min uvished, og håber i kan hjælpe en ny som mig herinde 

Må i alle have en god dag!

Bedste Hilsner
- Morten

 


Bedste hilsner
Morten Märcher
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er slet ikke nok med en tørre tid på kun en måned efter de er skåret, næh regn du hellere med et år inden døre i endeligt ikke for varmt et lokale. Hvis du tvangs tørre dem vil de meget nemt komme til at sprække.

Du gør selvfølgelig det du mener er rigtigt, jeg har bare lært at træ til inden dørs brug skal tørres langsomt op i mindst to år hvor af det ene år er i planker.

Velkommen til  L D S

Mener at huske at møbeltørt træ er ca. 8  - 10 % fugt (vil lige tjekke med min fagbog & vender tilbage) så du skal/må derned af hvad angår fugt i dit træ inden du laver det g ikke mindst tar' det ind i din/jeres stue.

Ellers risikere du at det vil revne, som Håndværkeren nævner.

Et velment råd til dig:

Få målt fugt i dit træ, det ville være brand ærgelig om det skulle revne. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Øverste afsnit har jeg slettet. (det samme som ovenfor) ingen grundt til at gentage sig selv.

Møbeltørt:

Fra 6 til 10% fugt indhold, efter Maskinsnedkerens fagbog, så hukommeren var ikke helt ved siden af.

Det kommer også noget an på hvordan dit stykke træ er skåret af stammen.

På fotoet kan du se hvordan svind & tørring påvirker en stamme. (opskærings måde)

Kilde:

Træ og træmaterialer af

Thomas Thomasen

ISBIN 87-7511-076-8


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Skrevet af Morten0412 på 28-11-2014 17:37

Hej Alle 

Jeg er ny herinde, og søger råd og viden, om et nyt projekt jeg skal igang med.

Jeg vil lave mit eget plankebord og dette skal bruges som spisebord.
 

DET VIGTIGE: 

Jeg vil af jer gerne bede om råd og viden til, hvordan man gør det her bedst. Jeg har maskineriet til rådighed, men tænker mere på hvordan træet skal bearbejdes inden med voks. lak mv. 

Dernæst hvordan jeg bedst muligt kan lave sargerne til fastmontering på bordpladen hvor bordbenene så skal fastmonteres på sargerne, så plankerne ikke tager skade ved direkte at blive monteret på med benene så de derved i fremtiden ikke tager skade. 

Håber i kan bærer over med min uvished, og håber i kan hjælpe en ny som mig herinde 

Må i alle have en god dag!

Bedste Hilsner
- Morten

                                             - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hej Morten.

Du ved helt sikkert hvordan en traditionel sarg er udført, og dermed hvordan benene til bordet er fæstnet. (en go' og meget anvendt måde)

Har du tænkt traditionelt?

Eller noget helt andet?

 

 

 

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Du mener Jørgen??

Ikke det jeg ved a'

Er drille nissen allerede kommet til Als?

Forsøger jo bare at hjælpe.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Drille Nissen , er da født her på Nord Als, og når vi her nede på Syd Als omtaler dem oppe på Nord Als er det som regel med pege fingeren i små cirkler ved tindingen

Fuldstændigt som når en Marstaller omtaler dem nede i Ærøskøbing

Nå er det Alsisk drilleri?

Har da for mange år siden (måske 40 år) været i Havndal, og på kro om aftenen, hvor vi fik lidt før vi skulle "hjem" og sove. (den gang der mange Vendelboer på Als)

Tror trådstarter har "glemt sin tråd" bare hans' bord ikke revner!!

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis