Trægulv: Dansk Ask - hvad kan jeg forvente?

Hej LDS'ere,

Jeg skal til at kaste noget gulv i mit fine hus, og mine øjne er faldet på Dansk Ask i form af nogle bredde planker. Jeg er dog lidt i tvivl om hvad jeg kan forvente mig af sådan et gulv, og jeg synes ikke at jeg kan finde nok dokumentation på sådan et gulv til at vide mig sikker.

Helt lavpraktisk kommer der til at være brede planker (+210mm) som bliver lagt ovenpå gulvvarme (vand). Jeg er helt med på at det tørrer træet ud, men jeg kan ikke finde nogen formel for hvor meget det svinder (i procent) pr. fugtprocent hevet ud af træet. Nogle steder står der 0,15% pr. 1% man hiver ud af træet, andre steder står der 0,30%.

Hertil kommer det supplerende spørgsmål; når nu planken er så bred (har i øvrig en strø-afstand på 45cm), hvor tyk bør planken så være? Jo tyndere, jo billigere - men jeg vil helst ikke have at gulvet flækker eller går i udu fordi jeg har været nærrig.

Sidst men ikke mindst; jeg ved at træ er levende og der kan være fejl, men hvor stor en fejlprocent kan jeg forvente der er ud af f.eks. 100 plank?

Jeg håber ikke min smørre har skræmt alle de kloge hoveder væk 

Alt hvad der kan henvises til (links, dokumentation mv.) vil være en kæmpe hjælp.

God weekend og venlig hilsen

Laffel

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.gulvbranchen.dk/files/Gulvbranchen/Publikationer%20til%20servicebutikken/Foldere%20og%20pjecer/fagtekniske/Forventning%20til%20tr%C3%A6gulve_februar2012.pdf
Kan det bruges? der står noget om svind. eks
Jeg ved godt det er dyrt - men hvad med at prøve "dinesen gulve" http://dinesen.com/da/ (nej - jeg har ikke aktier heri)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for de hurtige svar!

Gulvbranchen.dk giver helt klart en indikation af hvor meget man i gennemsnit kan forvente sig. Men jeg er lidt i tvivl om hvordan man så kan beregne svindet (og måske du / I kan hjælpe?); lad os antage at planken er 200mm bred og hvad jeg kan læse mig til bliver gulve typisk leveret med omkring 8% træfugtighed. Ifølge Gulvbranchen.dk mindskes denne træfugtighed til 6% ved 35% RF, hvorfor træet svinder med 0,44% eller 0,88mm - er det korrekt?

Omvendt om sommeren ved 65% RF bør planken så have en fugtighed på 12% hvorfor plankens bredde øges med 1,7mm (4% á 0,22% da vi går fra 8% leveret fugtighed til 12% sommerfugtighed).

Eller er det mig der er helt væk?

Det er jo en kende relevant i forhold til hvor meget luft jeg skal have ved væggene

@GardenGirl; jeg har kigget på Dinesen, men må blot konstatere at jeg også skal bruge penge på andre renoveringsprojekter - men tak for input
Du skal have en afstand til væggen på min. 10mm. ellers går det galt. plus af plankerne skal klimatiseres.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Modtaget - men hvordan er mine beregninger? Og har du øvrige input til mine to andre spørgsmål?
Jeg mener,, og her er jeg ikke 100% sikker, hvis gulvet lægges på strøet, (selvbærende) så skal det ik være tyndere end 20-22 mm. og hvis du (som du skriver) laver en strø afstand på 45cm. så efter min overbevisning får du et stabilt gulv, mener af jeg snakkede med en tømrer der nævnte 50cm, til en 22mm fyrplank.
mon ik af en spild % på 4-5 stykker er noget man skal regne med, alt efter om det er 1 eller 2 sortering.
Hvis du køber 1. sortering skal du ikke finde dig i nogle som helst fejl, det er bare retur med fejlvarene

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Der skal ikke være fejl i 1. sortering. Men der bliver altid lidt svind, hvis det ikke går op i hele planker til sidst

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for alle svar. For lige at summere hvad jeg pt. har lært (om man vil);

- Ved bred plank må gulvet ikke blive tyndere end 20mm (ved en strøafstand på 45 - 50cm)
- 1. sorteringsplank bør ikke have fejl overhovedet, hvor 2. sortering godt kan have 4 - 5% eller deromkring
- Der skal være 10mm luft langs væggene for at træet kan få lov til at bevæge sig.

Jeg føler stadig at jeg mangler et mere konkret svar på hvor meget en plank trækker sig. Hvis den svinder for meget får jeg jo store mellemrum mellem planken
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også