Trægulv: Dansk Ask - hvad kan jeg forvente?

Hej LDS'ere,

Jeg skal til at kaste noget gulv i mit fine hus, og mine øjne er faldet på Dansk Ask i form af nogle bredde planker. Jeg er dog lidt i tvivl om hvad jeg kan forvente mig af sådan et gulv, og jeg synes ikke at jeg kan finde nok dokumentation på sådan et gulv til at vide mig sikker.

Helt lavpraktisk kommer der til at være brede planker (+210mm) som bliver lagt ovenpå gulvvarme (vand). Jeg er helt med på at det tørrer træet ud, men jeg kan ikke finde nogen formel for hvor meget det svinder (i procent) pr. fugtprocent hevet ud af træet. Nogle steder står der 0,15% pr. 1% man hiver ud af træet, andre steder står der 0,30%.

Hertil kommer det supplerende spørgsmål; når nu planken er så bred (har i øvrig en strø-afstand på 45cm), hvor tyk bør planken så være? Jo tyndere, jo billigere - men jeg vil helst ikke have at gulvet flækker eller går i udu fordi jeg har været nærrig.

Sidst men ikke mindst; jeg ved at træ er levende og der kan være fejl, men hvor stor en fejlprocent kan jeg forvente der er ud af f.eks. 100 plank?

Jeg håber ikke min smørre har skræmt alle de kloge hoveder væk 

Alt hvad der kan henvises til (links, dokumentation mv.) vil være en kæmpe hjælp.

God weekend og venlig hilsen

Laffel

Hej LDS'ere, Jeg skal til at kaste noget gulv i... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaa hvornår er der tale om en fejl.

Jeg har lagt dinesen gulve hvor knasthuller var spartlet ud- er det en fejl eller?

Du kan jo overveje at købe et junckers gulv i ask. Mener de kan fås med en bredde på 189 mm. Og så vil der i kvaliteten classic være meget få knaster
Iøvrigt - et 22 mm gulv kan lægges med strøeafstand på 60 med mindre producenten foreskriver andet
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når jeg tænker på fejl vil det være f.eks. marv i en plank (altså centertræ, det helt bløde "skumgummi") eller en plank der flækker på langs som følge af svaghed / spændinger i træet (måske provokeret af gulvvarme?) og lignende.
Enig, hos egedahl.dk og andre gulvfirmaer er støafstand 60cm v. 22mm fyr plank, såfremt lægningsvejledningen fortæller noget andet følges den. Der må naturligvis ikke være fejl i 1. sortering. Fejlbehæftede gulvplanker er 2. eller 3. sortering.
Der skal være et 10-brædtsmål i lægningsvejledningen, som typisk vil være 10xnominel bredde - denne skal følges blindt, hvis du vil have nogen chancer for at komme nogen steder med en garanti sag. Når det så er sagt, og som du også selv har nævnt, så er træ et levende materiale, og jo mindre revner du vil finde dig i mellem plankerne, des smallere skal de være. Svindet er %-vis, så spørgsmålet er om du vil dele svindet ud, eller have større, men færre revner. Dette er ikke en fejl, men træets natur. Massive gulve svinder også mere end lamellimede gulve, men det er jo så spørgsmålet hvad man prioriterer højest - de lamellimede fåes også til strøkonstruktion, og vil give stort set samme trinlyd og følelse. Mht. Slibning, så er der jo alligevel ikke mere tilbage af et massivt, når du når ned til feren.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kig evt. på Haro de laver vist også plank i deres 22mm lamel opbyggede gulve, er dog høj tysk kvalitet og ikke Dansk.
som vi sikkert ikke får nogle problemer med at blive enige i, så er ask et tæskeflot gulv, om man så er til en meget ens eller flammet sortering, eller om man vil have det hvidskuret eller i natur er jo en smagssag. Det der er med ask i forhold til andre sorter, er at samtidig med at det er meget lige og reelt i åretegningen, så er det en sort med en meget åben overfladestruktur (i forhold til f.eks. eg eller bøg), hvilket vil sige at du må være opmærksom på kombinationen af gulvets anvendelse og overfladebehandlingen. Et tilfælde der kommer i spil, er ved gangarealer og køkkener, hvor der forekommer stort slid - hvis du lægger gulvet et sådant sted vil jeg anbefale at anvende lak fremfor olie, da den stadig åbne struktur ved en oliebehandling med tiden vil efterlade mere eller mindre sorte spor. Dette gælder selvfølgelig også andre træsorter, men det er særligt udpræget ved ask. Vil du have udseendet af olie findes der jo også lakker, som ligger meget tæt op af. Akryllakker gulner med tiden, men det gør epoxy ikke.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også