For tæt bil danner kondens og rim/is på indersiden af ruderne?

Hej, mon der er nogen af jer, der kan sige mig, hvorfor min bil - Skoda Fabia - danner en masse kondens/dug på ruderne - mest på forruden naturligvis. Det fryser så til is i frostvejr og kræver god tids optøning/afskrabning, der så lander på instrumentbrættet. Det er hamrende irriterende og jeg har aldrig oplevet det fænomen i andre biler - ikke SÅ meget i al fald!

Man kan godt mærke, at bilen måske er for tæt. Når man lukker døren, er der ligesom luftmodstand.  Hvis det er tilfældet, kan det så skyldes, at evt udluftningshuller i bunden er blevet lukket ved undervognsbehandling?

Mvh/Helle

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Biler lufter ikke ud gennem huller i bunden, men som regel gennem udluftninger bagerst i bilen, ofte skjult under bagsmækken.

Men jeg tror du har et andet problem: luft/varmeanlægget er stillet på recirkulation. Indstil til normalt friskluftindtag, så burde det virke.
Et tip (hvis du har klimaanlæg): kør med aircondition på også om vinteren. A/Cen har en vandudskiller som sørger for tør luft i kabinen. Når bilen er tør igen kan du slukke for A/Cen.

Bent.
Mange tak Bent og Je_ns, jeg vil følge jeres gode råd og håber, det hjælper.
Vil det sige, at der ikke er risiko for, at udluftninger kan blive lukket af ved undervognsbehandling? For så behøver jeg da ikke at tænke mere den side af sagen!

mvh/Helle
Og det skyldes ikke, at dit varmeapparat er utæt, og der trænger kølevand ind i kabinen?

Det mærkes på lugten i bilen. Er der bare den mindste smule utæthed, så lugter der af frostvæske, og det giver de symptomer, du døjer med.

Med venlig hilsen
ktm

 

Kære Helle, jeg kan garantere dig for at luftsystemet i bilen intet har at gøre med undervognsbehandlingen, de to ting kommer slet ikke i forbindelse med hinanden. I værste tilfælde lugter behandlingsmidlet lidt i kabinen.

Men hånden på hjertet: har du ikke trykket på recirkulationsknappen? Jeg ved at så bliver kabinen hurtigere varm når det er koldt. Men på den anden side er det den bedste forudsætning for at omdanne kabinen til en fugt-isotop...

MvH,

Bent
Annonce
Min erfaring siger mig, at vandet oftest kommer ind i dørene. Under beklædningen sidder en plasticmenbran, og hvis den har sluppet i fastgøringen i bunden, så kommer det vand, der løbet ned at vindiet og ind i døren videre ind i bilen. Evy fordi drænhullerne i bunden af døren er stoppede til.

Du kan finde ud af det ved at mærke om der er fugtigt lige indenfor dørene, eller bedre ved at du næste gang du har været i vaskehallen, kigger grundigt efter, om der er vand nederst på indersoden af døren og undersiden af beklædningen, eller oven på gummilisten. Er der utæt, så skal beklædningen af døren og membranen sættes fast igen med dobbeltklæbende tape. Silikone og fugelim hæfter ikke godt på membranen.

Bortset fra, som ovenfor beskrevet, at have A/C'en tændt, så er midlet at sørge for, at der kommer noget varm luft ned til fødderne, og have blæseren på Trin 2 hele tiden indtil bilen er tørret ud, og derefter altid på mindst Trin 1 . Det er en misforstået uvane at slukke helt for blæseren når ruderne er dugfrie. Frisk luft lugter godt og koster ikke noget.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Mange tak til jer alle for de gode råd og vejledninger. Den bil kører mest småture - og en hel del på grusvej, så tilstopning af drænhuller i dørene er bestemt en mulighed, der vil blive undersøgt, for der kommer meget støv/jord ind ved dørene, hvilket også har undret mig, at der ikke er mere tæt, så jeg vil tjekke membran etc - tak til Chr. (Og vaskehal, ja, det burde jeg nok). Der er ikke vådt under måtter eller i bagagerum - det er undersøgt. I går var jeg ude på en laaaang tur og lod A/C køre hele tiden - og havde heller ingen problemer med dug/rim, må jeg indrømme. Og nej Bent - jeg har ikke brugt recirkulation. Og der lugter ikke af kølervæske.
Det var i øvrigt mekanikeren, der sagde, at undervognsbehandling kunne have tilstoppet udluftningshuller...
Men på grund af grusvej/støv/pollen kan det nok være en god idé at skifte/rense filteret. Men det må vel hellere mekanikeren se på - en ny mekaniker! Jeg holder mig til jeres input og går det hele igennem og skal nok meddele resultatet.
1000 TAK!!
/Helle

Det kan lyde lidt skørt, men hvis du selv hopper ind i bilen med vådt hår, er du selv kilden til meget af den fugt du oplever !

Hej.

I de 'gode gamle dage' skulle man åbne en rude lidt når døren sku lukkes i en vw bobbel. Den var også så tæt at det var et problem.

Du ka måske åbne et vindue lidt i en bagdør. Ved godt det støjer lidt

mvh 


 varmetossen

Nu skriver du at havde kørt en laaang tur med A/C på. Det lyder som, du normal IKKE kører med A/C på?

Lad det altid være på - også om vinteren. Det tager fugten og meget vigtigt også, du sikrer, at pakningerne i A/C anlægget ikke tørrer ud. Hvis de tørrer ud, bliver de utætte og det kan betyde en dyr reparation.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis