For tæt bil danner kondens og rim/is på indersiden af ruderne?

Hej, mon der er nogen af jer, der kan sige mig, hvorfor min bil - Skoda Fabia - danner en masse kondens/dug på ruderne - mest på forruden naturligvis. Det fryser så til is i frostvejr og kræver god tids optøning/afskrabning, der så lander på instrumentbrættet. Det er hamrende irriterende og jeg har aldrig oplevet det fænomen i andre biler - ikke SÅ meget i al fald!

Man kan godt mærke, at bilen måske er for tæt. Når man lukker døren, er der ligesom luftmodstand.  Hvis det er tilfældet, kan det så skyldes, at evt udluftningshuller i bunden er blevet lukket ved undervognsbehandling?

Mvh/Helle

Hej, mon der er nogen af jer, der kan sige mig... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Håndværker: ikke noget vådt hår - i al fald ikke om vinteren. Men den svamp, jeg tørrer dug af med, bliver jo våd og ligger i bilen, så på den måde vil fugten fortsat være i bilen.
Hej Klaus Lundstedt: Døren kan godt lukkes, men måske ikke lige i første forsøg og man kan i al fald godt mærke lidt luftmodstand, men jeg vil under søge de forskellige muligheder for tilstoppet udluftningshuller.
Hej Henrik29: Det er nemlig rigtigt - jeg har kun sat A/C til på de hedeste sommerdage, og lur mig om ikke jeg har gjort en kæmpefejl lige der, men det var jeg simpelthen ikke klar over! Jeg har kun haft varmeblæseren på - troede det var det, der skulle til. Men der er åbenbart flere ting i det, som du skriver, så nu sætter jeg naturligvis A/C til og har faktisk ikke haft fugtproblem/is på indersiden idag, så måske er jeg ved at få tørret interiøret ud.
mvh/Helle
Husk på, at våde støvler og tøj afleverer i læssevis af liter vand. Når du bruger varmeapparatet flytter du rundt på luften, menfjerner ikke fugten. Op med alle døre og bagklap, ud med plaider og måtter osse den i bagagerummet ... Og den våde paraply bagi. Sæt en varmeblæser på fuld skrue på gulvet 1 time. Ud med svampen og brug en sugende klud. Når man blæser dug af forruden med varmeapparatet, bør du linde et vindue det transporterer fugtig luft ud af bilen. Og ja, a/c skal bruges jævnligt ellers bliver det utæt

I det vejer vi har med sol og kulde bliver der dannet kondens vand. Jeg søger for at lufte min bil ud når det er tør vjer og blæst så får man tøret bilen godt og ingen problemer med fugt i en gammel Golf2 fra 1989.
Kører man et par ruder lidt ned, når man stiller vognen for natten, medens den er varm, er der som regel ikke rim eller dug på indersiden af ruderne næste dag.

Med venlig hilsen
ktm

Jeg har altså altid vinduet lidt åbent, når varmeblæseren er på, men det har åbenbart ikke hjulpet nok. A/C ser ud til at gøre en forskel, må jeg indrømme :-)
Jeg har også prøvet at have vinduet lidt åbent om natten, men desværre regnede det ind, så sædet blev vådt.... bilen står frit ude. Og det er altså ikke hver dag, den bil kommer ud at køre.
A/C ser ud til at gøre en stor forskel, så den vil jeg ikke spare på!

Mvh/Helle
Annonce
Det er fordi du har vand inde i bilen, navnligt i gulvtæppet i bilen.

Det er virkelig noget der sutter max røv.

Alt afhængig af hvordan din bils indvendige tæpper er opbygget, kan det tage alt fra 2 til 14 døgn at tørre tæpperne indvendig.

Du kommer det til livs ved først at konstatere om du har vand eller ej, mærk dig frem og lyt ved at trykke på bunden med måtterne ude.

For sæderne skal ud, og så skal du igang med en klud og en spand vand, ved at løfte så meget af tæpperne som muligt. Slut af med til sidst at have en selv regulerende blæser inde i bilen så længe som muligt.

Anden mulighed er, at du har et utæt varmeapparat, men det plejer man at kunne lugte via blæserne i bilen.

Men ellers er "kondens" meget normalt i denne årstid, og lidt af det er helt normalt. Det er logisk, alt det "l.o.r.t" vi slæber med ind i bilen ude fra.

skrot godt det betaler sig :)
www.skrotbildanmark.dk
Nej, lidt kondens på denne årstid kan man selvfølgelig ikke undgå - klart nok. Tak for de gode råd.
mvh/Helle

Prøv at få luftet bilen ud nu det er tør vjer om dagen og luk vinduet om aftnen så er der ikke rim og duk på dem om morgnen. Når solen skinder på en bil bliver den varm inde i og det er koldt ude vil der dannes fugt.

Tror ikke du kan gøre så meget ved det Helle, du bruger kun bilen en gang imellem så den bliver ikke varmet op indvendigt hver dag. Og den går altså ikke i stykker på grund af lidt fugt på ruderne indvendigt, det kan blive en vane.

Ku man hænge en strømpe med salt op med en spand under? Det gjorde vi det gamle sommerhus

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis