Rottesikring under tagsten

Jf vedhæftede billede så har jeg en formodning om at jeg jævnligt får besøg af nogle uønskede lodne kræ som kommer op på mit loft under tagstenene.
Hvis jeg skal prøve at bremse den hvad skal jeg så tætne med mellem tagsten og lægte? Tænker på at bruge Flexim (rygningskit/snask) men er der noget bedre, billigere, nemmere? Pu-skum må være et no-go da jeg vel kan risikere at løfte tagstenene med det??

Mvh jacob





6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må ikke tætne for udluftning, Det er meget vigtig for din tagkonstruktion. Det er ude i udhæng de kræ skal stoppes. Så et billede af hvordan den er konstrueret ville være godt.

Jeg har tætnet i et hus med noget metalnet over udhængs brædder. Det var nu beregnet til fugle, men det er jo det samme problem,

Hvis du ikke er helt sikker på om der kommer dyr, kan du lægge noget mel eller fint sand i en stribe der hvor du har mistanke. Så vil du med sikkerhed kunne se fodspor, hvis der er nogen besøg.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej - og tak for svar!

Ja, det kan godt være at jeg skal tænke i noget tråd i stedet for. Det er fra tagrenden de kan komme op under tagstenene. De kan godt hoppe derfra og ned i udhænget men for at komme på loftet skal de op mellem tagsten og masonitpladen og kravle op til loftet. Rygningen er også ventileret så derfor tænkte jeg at det er ok at putte noget snask i halvvejs, så den nederste del kun får luft nedefra, men du har nok ret i at jeg skal finde en anden løsning.

Der skal være lige så meget luft gennemgang i tag fod som der er i rygning. Blot at der er tag fod i begge sider af huset, og der er kun 1 rygning.
Der burde sidde et gitter under nederste tagsten, som kan holde disse skabninger ude. Her er lidt læsestof. http://www.taginfo.dk/tilbehor/fuglegitter/

Det er ikke et lovkrav at der skal være fuglegitter, men jeg synes det hører ind under "håndværksmæssig korrekt udførelse"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er monteret fuglegitter men jeg tænker at en nysgerrig mus eller rotte sagtens kan bryde sig igennem det hvis den vil?
Prøv at teste det med mel, evt. strøet ud på en plade med lidt lokkemad midt på.
Har du set rottelort ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er masser af rottelort men det er tydeligvis fra strejfere for der lugter ikke af rotter - endnu :-/
Jeg prøver med melpladen...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis