Dampspærre mod skunk fra 1. sal?

Hej, bor i et 1½ plans hus hvor skunken er isoleret langs spærene til tagfod med 2 x100mm. Bag skunkvæggen er 50mm. I skunkgulvet er 300 mm. Dampspærren følger den lodrette skunkvæg (skunkstolper) til underkant af gulv. Der er ingen dampspærre i skunkgulvet - er det en fejl? Jeg vil opsætte en evt. isoleret forsatsvæg med dampspærre i stueplan i forbindelse med renovering. Kan det være en fordel at lade dampspærren fortsætte et stykke ind under loftbeklædningen eller ligefrem under hele loftet så der bliver dampspærre mellem etageadskillelsen for at forhindre fugt i at trænge op i skunken?

 

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
ud fra isoleringstykkelsen lyder det som om huset ikke er splinternyt. Dermed kan man heller ikke regne med at dampspærren lever op til gældende tæthedskrav. Når det så er sagt, så gælder det så vidt muligt om at forhindre damp i at fortætte ude i den kolde del af konstruktionen, så umiddelbart lyder det som en god idé. Vær dog opmærksom på om den øgede tæthed får negative konsekvenser ifbm. indeklimaet. Det kan være nødvendigt at kigge en ekstra gang på den eksisterende ventilation - evt. i værste fald overveje genvex-anlæg el. lign.

Hilsen Martin

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Ja du har ret i at huset ikke er helt nyt - 1929. Jeg synes ikke at der er plads til at fastgøre dampspærren foroven på muren, men er det ok kun at føre den lidt forbi den overliggende skunk. Vil det meste af damptrykket så være opad til førstesalen med dampspærre og meget lidt op i skunken og ud i den isolerede ydervæg? Det er vel ikke helt normalt at sætte dampspærre op i stueplans loft. Er det en forsvarlig løsning i et gammelt hus?

I forhold til mit ovenstående forslag hvor det ikke er muligt at fastgøre dampspærren tæt til væggen kunne jeg rigtig godt tænke mig at der måske var en anden eller to der også gav sin mening til kende. Jeg er ked af at lave noget som med sikkerhed vil give problemer med fugt i forsatsvæg og skunk.
Husk på at du sætter dampspærren op for at undgå fugtproblemer i konstruktionen udenfor. Hvis du har sammenhæng mellem dampspærren i skunken og forsatsvæggen via loftet, er det helt fint, så længe der er isolering på den kolde side, og det er der vel i bjælkelaget, eller hvad?

Mvh.
Martin

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
åhh... Tror jeg misforstod sidste indlæg. Jo hvis du vil være fri for at grave hul i bjælkelaget for at nå dampspærren i skunken, så skal den minimum en meter længere ind på loftet. Det er dog kun en halv løsning, og gør du resten af huset tæt nok til dagens standard, er det spørgsmålet om det er godt nok, eftersom fugten derfra vil tage den korteste vej, uanset om det så er gennem loftet og ud gennem bjælkelaget, eller ned gennem gulvet og ud samme vej. Jeg ved det før har været praktiseret, men jeg tror ikke det holder med nuværende krav.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce
Ja det er en halv løsning og ikke efter dagens standard, ligesom huset fra 1929 vi bor i Der er også en endemur som skal isoleres i samme omgang. Der er det helt umuligt at fange dampspærren fra 1. sal, så i stedet for at lave en dårlig tætning mod endevæggen foroven som der ikke rigtig er plads til, vil jeg også der trække dampspærren et stykke ind over loftet. Jeg må så håbe at fugten ikke gider at vandre vandret igennem det isolerede bjælkelag og ind bag den kolde forsatsvæg, men istedet tager vejen lige op igennem det bærende trægulv på den opvarmede 1. sal med dampspærre overalt.
Tak fordi du gider at dele din erfaring og viden!
ja velbekomme

det er svært at få til at lykkes, når det er rum-til-rum renovering. Jeg går ud fra du skal have nyt loft i stueplan, siden du taler om at køre dampspærren vandret ind under loftet - kan du ikke få hul gennem det eksisterende loft, og så køre spærren lodret op til den i skunken/gulvet, og så få sammenhæng på den måde ? Det er godt nok pillearbejde med tætning omkring bjælker osv. men det burde virke. Jeg har ihvertfald set metoden bestå en blow-door test, så hvis bare man er omhyggelig, sørger for nødvendig klæber, tape osv.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Der er ikke adgang til skunken fra 1. sal men der kan selvfølgelig godt skabes adgang igennem loftet nedefra nu. Isoleringen består af 4 x100 mm forskudt og tilpasset rockwool så det vil, for mig, være et mareridt at få det ordentligt på plads igen nedenfra. Imellem isolering ligger der også fordelerslanger til 5 radiatorer på 1.salen. Det gør det jo heller ikke nemmere.

Jeg vil så lade damspærren fortsætte fra fortsatsvæggen og ind over hele loftet og fastklæbe den til den, midt i huset, gennemgående bærende skillemur. Så er der da effektivt lukket af for fugtvandring til 1. salens skunk og den isolerede forsatsvæg er jeg også sikker på bliver tæt. Denne løsning må være den bedste i dette tilfælde og jeg håber ikke at det giver fugt-/kondens-/skimmelproblemer efterfølgende. Jeg har i hvert fald muligheden for selv at styre fugten og holde øje med den (hygrometer som jeg i forvejen skeler til engang imellem).
Hvad en byggesagkyndig vil sige til den løsning ved jeg ikke, men det er meget nemmere end klisterier omkring bjælkelaget og remmen. Jeg håber ikke at det vil give problemer evt. ved senere hussalg?

dampspærre i gulvet på 1. sal? Der må under ingen omstændigheder være dobbelt dampspærre

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Nej tror du misforstår det. 1. salen er færdigrenoveret med hævede hanebånd og afretning af spær og gulvbjælker og isolering og hele molevitten pakket ind i dampspærre. Det er et par år siden, så nu er det stueplan der arbejdes på. Dampspærren jeg vil trække er fra en ny forsatsvæg mod ydervæg og så trække den videre under den nye loftsbeklædning, så den også kommer til at afskærme skunken ovenover for damp vandring. Alt arbejde foregår på stueplan. Der er vel ikke noget til hinder for en dampspærre i etageadskillelsen, selvom det ikke er normalt?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis