Hvilken termostat???

Jeg har nu forsøgt med to fejlkøb at finde den rette termostat, til min radiator. Mit hus er fra 1972.
Ventilhalsen har et ø på 34mm, og derfor troede jeg danfoss ra-v 2960 passede... Det gør den sådan set også, går fint nedover ventilhalsen, men efter skruen er spændt kan man trække termostaten af... Den får ikke rigtig fat. Mener da vi købte huset, at radiatoren havde en gammeldags "åbne/lukke hane", altså sådan en uden termostat-funktion.

Vedlægger 2 billeder, der viser termostatventilen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Kragh på 28-11-2014 08:24
Jeg har nu forsøgt med to fejlkøb at finde den rette termostat, til min radiator. Mit hus er fra 1972.
Ventilhalsen har et ø på 34mm, og derfor troede jeg danfoss ra-v 2960 passede... Det gør den sådan set også, går fint nedover ventilhalsen, men efter skruen er spændt kan man trække termostaten af... Den får ikke rigtig fat. Mener da vi købte huset, at radiatoren havde en gammeldags "åbne/lukke hane", altså sådan en uden termostat-funktion.

Vedlægger 2 billeder, der viser termostatventilen

Du skal nok bruge et hovede af typen FJVR, som er en returløbstermostat. Du kan se mere, hvis du går ind på Danfoss hjemmeside.

http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/...ochure.pdf

fase
Det er jo fremløb til radiator, så jeg kan vel ikke bruge en returløbstermostat?

Og hvad får dig til at tro at det er fremløb ? ?
Jeg kan se at den sidder i bunden af radiator, der hvor returvand kommer ud.
Desuden kan jeg se en pil på dit billede, der peger ud og ned. Altså vandstrøm væk fra radiator.

Hvis du følger det link som Fabrin har lagt og ser på FJVR vinkel sokkel, ligner den din på en prik.
Så det er helt sikkert returløbs termostat, du skal bruge.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af Kragh på 28-11-2014 15:14
Det er jo fremløb til radiator, så jeg kan vel ikke bruge en returløbstermostat?

Nej, det er det faktisk ikke. Prøv lige og se hvad vej pilen peger. Det er den vej vandet skal løbe i systemet.  Man "hælder" altid det varme vand på i den øverste tilslutning på en radiator. 

Du skal have fat i den type ventiler Fabrin foreslår. I stedet for og forsøge og få nogle termostathoveder til de oldnordiske haner bør du købe en komplet ventil og skifte det hele. Højst sansynligt vil det blive den billigste løsning, også hvad angår fyringsøkonomi. Og du må sikkert have andre ventiler magen der trænger, så dem kan du passende tage i samme ombæring.

I øvrigt, hvor får du det varme vand i radiatorene fra ???  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja det er mig der er en knold, selvfølgelig er det returløb...sådan er alle vore radiatorer i huset i øvrigt. På alle de andre radiatorer er radiatorventilen samt termostat skiftet til nyere model, men man er åbenbart gået kold da man nåede sidste værelse......

Vi har fjernvarme.

Takker for svarene...
Annonce

Følg Fabrins link, hvis du bladrer lidt ned ser du en oversigt over Danfoss ventiler. Det kunne være pænest at købe en magen til dem i de andre rum.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du skal nok også lige huske en ny pakdåse..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis