stikkontant lige under vandrør/hane til opvaskemaskine

Hej

Et hurtigt spørgsmål.

 

Vores opvaskemaskine i køkkenet er både tilsluttet hanen/vandrør samt strøm i skabet ved siden af opvaskeren. Stikkontakten er imidlertid placeret lige under hanen med få cm afstand. Opstår der en utæthed i hanen eller i en af de mange vandslanger der også løber der i forbindelse med opvaskeren, så betyder det at der med stor sandsynlighed vil løbe vand ned i stikkontakten! Det virker lidt uhensigsmæssigt..? 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ntchm på 27-11-2014 19:19

Hej

Et hurtigt spørgsmål.

 

Vores opvaskemaskine i køkkenet er både tilsluttet hanen/vandrør samt strøm i skabet ved siden af opvaskeren. Stikkontakten er imidlertid placeret lige under hanen med få cm afstand. Opstår der en utæthed i hanen eller i en af de mange vandslanger der også løber der i forbindelse med opvaskeren, så betyder det at der med stor sandsynlighed vil løbe vand ned i stikkontakten! Det virker lidt uhensigsmæssigt..? 

Svaret begge spørgsmål er JA. Kan stikkontakten ikke flyttes?

 

 

 


fase

Det er meget almindeligt at tilslutning sidder under køkkenvasken, sammen med vandrør. Det er normalt ikke farligt, på nogen måde. Hvis vandet sprøjter kan det nå stikk. uanset om den sidder over eller under, og der kan komme overgang og af den grund, kobler HPFI relæ fra. Det er jo en af  grundene til at der skal være jordledning og HPFI relæ i den installation. Inde i opvaskemaskinen sidder ledninger, relæer o.s.v. også lige op og ned ad vandslanger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er faktisk ikke under køkkenvasken. Det er et almindeligt opbevaringsskab. Tror vandtilslutningen sidder der fordi vi har badeværelsesvask i rummet bagved.

Jeg kan godt se det med at der jo også inde i opvasken er alverdens strøm tæt på vandkilder. Det havde jeg ikke lige tænkt. Ikke desto mindre sider stikkontakten 5 cm lige under vandrøret/hanen hvor opvaskeren er vandtilsluttet. Jeg tror ikke stikkontakten kan flyttes da kablet løber under skaberne formentlig ikke er længere. Men vil da høre min elektriker ved lejlighed.
Han vil nok berolige dig,

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis