Biopejs

Nogen der har erfaring med biopejs ?? 
Lugter den i brug ? Kan f.eks. den fra Harald Nyborg opvarme et rum på 30 kvadratmeter ?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Peter.

De bio pejse du kan købe er til for hyggens skyld og dem der gerne vil se på ild, de er ikke beregnet til primær opvarmning. Du skal istedet have dig sådan en fra Onkel Harald. Bestil nr. 2116 Heatmax, den er også væsentlig mere sikker end bio pejsen.

Du skal dog være klar over at alle former for  fri afbrændning med gas sprit og olie afgiver temmelig meget fugt  i rummet.

Jeg har selv lavet en biopejs og er rigtig glad for den.

Den giver varme, men om den kan opvarme et rum på 30 m2 er et vidt begreb. Jeg har selv min stående i et rum på ca. 25 m2. Når jeg har biobrænderen kørende varmer den nok 3-4 grader op i rummet, men som med alle varmekilder varmer den mere jo længere den er tændt.

Det er i øvrigt ret let selv at bygge en flot biopejs. Jeg har selv støbt et betonbord, og fræset et hul ud der passer til at jeg kan nedsænke brænderen.

Jeg har så købt dette sæt med brænder mv:

https://www.biopejs.com/product/bio...tsaet-815/

Det er ganske billigt og fungerer helt perfekt.

Bioethanolen giver generelt lidt lugt fra sig når den kører men jeg synes ikke det er noget der generer. Kun de gange jeg har købt en lidt for billig bioethanol har det lugtet for meget. Men jeg har fundet en ekstra lugtsvag bioethanol som er super god.

Held og lykke med det og jeg kan altså godt foreslå at lave sin helt egen biopejs også, men naturligvis ikke med brandfarlige materialer:-)


 sdf

Biopejs giver næsten igen varme fra sig, et par stearinlys vil give mere.

Hvis det er varme så købe en af de her ovne heatmax zibro eller noget ligende

Det er ikke korrekt, at en biopejs ikke giver varme fra sig. Tværtimod - i et rum på 30 kvm vil du sagtens kunne bruge en biopejs til at give en varmeeffekt. En Harald Nyborg biopejs vil umiddelbart ikke varme alverdens - det er jo selve brænderen i pejsen man skal kigge på (Prisen afspejler vel sig heraf).

[ADMIN: Link fjernet pga. reklame]

Husk også at bioethanol (sprit) er tilsat denatureringsmiddel for ikke at friste svage sjæle til at fremstille moonschine whiskey.   

Kun guderne ved hvordan denatureringsmidlerne virke i luftform.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg har selv anskaffet mig en biopejs, og jeg skal da ærligt indrømme, at vi får mange kommentarer på den. De er delte. Nogle af vores gæster synes den er smadder hyggelig og andre er bange for den.
Efter min mening så lugter en biopejs altså ikke alverdens. Hvis min kone har tændt op i biopejsen inden jeg kommer hjem, så kan jeg uden tvivl lugte, at der er gang i biopejsen. Den har en særlig lugt - måske lidt sød i det. Men når jeg så har været i stuen i 2 minutter, så lugter jeg det overhovedet ikke. Vi har kun prøvet én type brændsel, så jeg ved ikke om det kan have noget at sige.
Jeg prøvede det faktisk på en messe i Vejle først, hvor de rådede mig til at prøve en biopejs i mindre lokaler, så jeg ville få et ægte billede af, hvordan biopejse lugtede. Jeg tror de hed Nordlys dem der udstillede. Så jeg besøgte faktisk også en fysisk butik i Aalborg inden en sommerhus-tur. De hed Biopejs Shop, men de forhandlede faktisk ikke den biopejs, jeg endte med at købe.

I min manual står der, at man skal bruge bioethanol 96,6 %. Er der andre, der kan bekræfte, at man kan bruge sprit i sin biopejs? Det vil jo være noget billigere :-)
Det er forskelligt, hvilke stoffer der benyttes som denatureringsmidler, men typisk er de giftige eller har ubehagelig smag eller lugt.

Opløste giftstoffer plejer også at være giftige i luftform. men jeg har ikke kunne fremskaffe håndfaste beviser for at dette også gælder bioethanol.

Koncentrationen af det denaturerede ethanol i husholdningsprit ligger typisk på 93-96%, så det burde fungerer i en biopejs.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
OK. Det giver mening. Tak for svar.

Det må jeg lige læse lidt op på. Jeg synes, det er svær at finde noget faktuelt omkring det. Jeg har fundet en lang lang PDF på tysk, men jeg synes ikke rigtigt jeg kunne gennemskue det.
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis