LAING pumper fra Tyskland stået af

Har en 1000 liters Ökofen buffer tank med to varmekredse. VK1 er radiatorer og gulvvarme i badeværelse, VK2 er en udbygning, udelukkende gulvvarme.

Efter en elektrisk fejl er den ene pumpe brændt af (VK1) mens den anden kører, men med en eller anden fejlkode. Jeg mener begge pumper er OK, at det kun er motor/styring som har fejlet (pga overspænding). Dvs at der lige nu ikke er varme på nogen radiatorer, kun gulvvarmen - og det er ikke den bedste tid på året IKKE at ha varme i radiatorerne - der kører et par varmeblæsere for at holde det tåleligt, da den del af gulvvarmen der kører slet ikke er tilstrækkelig til at opvarme hele huset.

Kan man købe disse motorer separat, til LAING E4 auto pumper?

Jeg er ikke on location selv og kan ikke se den præcise model betegnelse, men det er at typen LAING AUTO E4/180 mm. Går man ind på deres hjemmeside hopper den videre til noget der hedder Loware / Xylem - de ligner slet ikke de pumper der er monterede. Det lugter som et opkøb eller en konkurs, men jeg kan stadig søge og finde LAING pumper på tyske hjemmesider.

Jeg kunne overveje at skifte til en standard Grundfoss pumpe i 180mm - men kan jeg skifte motorerne alene, slipper jeg for at tappe vandet af hele systemet (1000 liter!).

Det er i forbindelse med en forsikringssag efter en (indtil videre) uopklaret elektrisk fejl som har ødelagt flere elektriske apparater, bl.a. en printer, mikro-ovn, regnvandsanlæg mm.

Nogen ideer?

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er vist ingen tvivl om du skal skifte hele pumpen når du ingen erstatningsdele kan få. Men kunne du få en erstatningsdel skal anlæget alligevel tømmes, hvis smeden der satte anlæget op ikke har været så smart og sætte spærrehaner på hver side af pumpen. Det ses sjældent, forudsat kunden ikke specielt har forlangt det. 

Hvis det er en forsikringssag, syntes jeg ikke du skal rode med det selv men lade en VVS'er klare paragrafferne. Så har han nemlig også ansvaret for at anlæget kommer til at fungere rigtigt igen !!!

Pøj pøj med det. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det bliver to nye Grundfoss Alpha pumper, 25/130. (Det var 130mm og ikke 180mm som jeg oprindeligt skrev)

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis