Frederiksholm Tagsten fra 1918 ...

Hvordan ser jeg på et allerede lagt tag om det er vinge- eller falstagsten?

På vores gamle hus fra 1918 er der enkelte tagsten der godt kunne trænge til at blive skiftet lige som stormen har taget nogle af gratstenene. En tur på loftet afslører at det er Frederiksholm tagsten fra Danevang teglværk - men når jeg skal ud og jagte erstatningssten er det jo ikke helt uvæsentligt hvilken type der er tale om - hvordan kan jeg se det? Selv tror jeg mest på vingetagsten men er der en tømrer der lige kan bekræfte?

 


/bjørn

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har også taget et foto af tagets understrøgne underside hvis det kan hjælpe ...

 


/bjørn

Det tegl du har på taget er et vingetegl. Normalt understryger man ikke et falstagsten, da falsen er erstatter dette.
Og hvis det var en falstagsten, ville man kunne se en fals på bagsiden af teglet.
En rygnings sten bruges både til rygning og grater.

Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
super - og tak til den bornholmske murer

/bjørn

De ligner meget varenr. NK28340 fra genbyg . Find maskintegl vinge og zoom ind. Der er et billede af bagside hvoraf det fremgår at det er Frederiksholm 

.http://www.genbyg.dk/brugte_murerva...?gallery=1

¨Godt nok ikke samme "stempel" som dine. Men de har mange.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Vil tro det er en falstagsten pga af den flade kant i siden af tagstenene set bagfra;-) og mange tage med falstagsten er understrøget når de når den alder. Udover det ville et tag med vingetegl normalt ligge endnu mere "som vinden blæser" efter 100års tid

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Husk når der skiftes et tegl. Vil det være en god ide at understryge teglet der er lagt, samt et tegl hele vejen rundt om det lagt tegl.
Da understrygningen vil med garanti slippe eller danne revner. Og det er lige meget hvor forsigtig man er

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis