gyngende gulv 1 sal.

Hej LDS. Skriver igen om mit efterhånden meget omtalte 1.sals projekt. Jeg fjernede får 2 år siden en bærende væg nede i mit køkken, i samråd med vores lokale tømrer/snedker. Jeg fik i stedet lagt en 90*200 limtræsbjælke op. Den spænder ca 7 meter og derpå hviler mit bjælke lag som er lavet i 7*7" træ. Jeg havde skåret dele af gulvet op på 1 salen og skruede derfor mit bjælkelag sammen med den nye limtræsbjælke, hvilket gav en øget stabilitet. Det er dog ikke alle steder jeg på daværende tidspunkt kunne komme til at skrue bjælkelag og limtræsbjælke sammen, hvilket så står for skud nu. Jeg tænker at det vil øge stabiliteten, men som det er nu, gynger det nok ca 40 mm når jeg hopper deroppe og tænker derfor, at jeg under alle omstændigheder vil have det yderligere stivet af. Der er ca 110 cm mellem mine spær, så jeg overvejer blandt andet at ligge 4*4 bjælker ind i mellem så jeg kommer ned på ca 50 cm mellem bjælkerne, men vil det øge min stabilitet væsentligt? Jeg overvejer der udover at lave nedstropninger fra hanebånd med 2*4 reglar, da jeg alligevel vil ha loftet delt på midten af en væg. Gode råd modtages:-D

Hej LDS. Skriver igen om mit efterhånden meget... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder godt, for det var nemlig den løsning som jeg selv søgte tidligere, men jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok. Den løsning tiltaler mig fordi at jeg derved kan slippe på at ændre på noget nedenunder. Vedhæftet lige en fantom tegning for at sikre at vi taler samme sprog:-) Må beklage mine manglende egenskaber som tegner!;-)
Bjælken lægger af ovenpå de steder, hvor min bjælke nede fra lægger af på murværket. Jeg forestiller mig at den skal klodses op i niveau, måske endda så den ligger 4-5 mm over bjælkelaget. Jeg forestiller mig så, at de 2 limtræsbjælker boltes sammen, jeg forestiller mig at den øverste bjælke skal forspændes lidt, så der ikke opstår et område i de første par mm, hvor den nederste bjælke bære hele lasten. Giver det mening? Hvordan bør de boltes sammen? Gevindstang i f.eks. 12 mm igennem? Eller skal jeg selv fabrikere nogen beslag af noget fladjern med påsvejset gevindstang, som jeg kan bolte på den nederste bjælke oppe fra?
Har været ved at lave lidt "research" og fundet ud af, at der tilsyneladende er forskel på om man udsætter limtræ for træk eller tryk. Min eksisterende bjælke bærer mit bjælke lag og udsættes derfor for tryk, men lægger jeg en bjælke i oppefra som skal bære (del bære) sammen med min eksisterende bjælke, så vil den jo blive udsat for træk og derved kunne belastes mindre....er der nogen der kan be/afkræfte dette??
Okay.....så blev jeg igen klogere! Fandt bare tabellen inde på Lilleheden (så vidt jeg husker) men har allerede taget kontakt til en veninde som er uddannet arkitekt/ingeniør, men derfor falder min egen interesse ikke! Jeg har behov for at få stillet min nysgerrighed og finde ud af, hvordan udregningen af en sådan bjælke bliver til! Jeg har netop bestilt en bog på biblioteket omkring statik. Skulle du ha nogen bog titler som kunne være interessante så hører jeg gerne fra dig:-)
Jeg har massere af litteratur omkring statik, problemet er at forskellige materialer opfører sig forskelligt - træ er anisotropt som du selv nævner- så derfor er hele konstruktionsbegrebet en sammenslutning mellem statik, styrkelære og materialelære! Dertil kommer alle sikkerhedsbegreber, lastfastsættelser og lastkombinationer.
Jeg kan anbefale en bog som er helt basis og til at gå til:
Preben madsen - Statik og styrkelære
Den bruges typisk på de uddannelser hvor der undervises i grundlæggende statik såsom HTX og bygningskonstruktør uddannelsen!

Statik er et ret komplekst begreb og det er svært at lære sig selv, men bogen jeg nævnte vil blandt andet kunne forklare dig hvordan tryk og træk defineres. På materiale siden kan den vise dig hvordan du regner typisk materialegenskaber som inertimomenter, modstandsmomenter og tyngdepunkter! Hvad bogen ikke kan er at vise dig hvordan du anvender det enkelte materiale, der er du nødt til at finde litteratur for det du ønsker at undersøge, såsom:

http://www.byggecentrum.dk/boghandel/webshop/handling/vis/produkter/produkt/trae-og-traekonstr-2-beregninger-incl-tillaeg/?cHash=2dea8362a673884729cf557d8f6cec54

http://www.byggecentrum.dk/boghandel/webshop/handling/vis/produkter/produkt/staalkonstruktioner-efter-dsen-1993/?cHash=3235b52e774b2aed6cc8ca821e1fd76c




 Certificeret Statiker

Læsningen er i fuld gang, men nemt er det sgu ikke....det var der selvfølgelig heller ingen der lovede mig!;-) har idag truffet beslutning om at det bliver den metode Simb skrev for tid tilbage, med at skære bjælkelaget over og så montere bjælkerne til den nye limtræs profil! Men huskede sgu forkert, så fik bestilt en 115*400 i stedet for en 140*400 så det er lige en ommer i morgen!!:-) det er ikke en opgave jeg selv vil tag ansvar for, så der er bestilt håndværker til at fikse det! Hørte fra en tømrer den anden dag, at man skal anmelde større ombygninger til forsikrings selskabet...nogen der kan bekræfte det?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis