gyngende gulv 1 sal.

Hej LDS. Skriver igen om mit efterhånden meget omtalte 1.sals projekt. Jeg fjernede får 2 år siden en bærende væg nede i mit køkken, i samråd med vores lokale tømrer/snedker. Jeg fik i stedet lagt en 90*200 limtræsbjælke op. Den spænder ca 7 meter og derpå hviler mit bjælke lag som er lavet i 7*7" træ. Jeg havde skåret dele af gulvet op på 1 salen og skruede derfor mit bjælkelag sammen med den nye limtræsbjælke, hvilket gav en øget stabilitet. Det er dog ikke alle steder jeg på daværende tidspunkt kunne komme til at skrue bjælkelag og limtræsbjælke sammen, hvilket så står for skud nu. Jeg tænker at det vil øge stabiliteten, men som det er nu, gynger det nok ca 40 mm når jeg hopper deroppe og tænker derfor, at jeg under alle omstændigheder vil have det yderligere stivet af. Der er ca 110 cm mellem mine spær, så jeg overvejer blandt andet at ligge 4*4 bjælker ind i mellem så jeg kommer ned på ca 50 cm mellem bjælkerne, men vil det øge min stabilitet væsentligt? Jeg overvejer der udover at lave nedstropninger fra hanebånd med 2*4 reglar, da jeg alligevel vil ha loftet delt på midten af en væg. Gode råd modtages:-D

Hej LDS. Skriver igen om mit efterhånden meget... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af njord på 28-11-2014 13:00

 men du vil kigge på den flere gange dagligt gennem mange år og ærge dig.......

MVH Njord

Eller i et svagt øjeblik en nytårsaften vende dig ind i den med panden forrest, -eller kvæste tæerne på den ene fod om morgenen på vej ind til shihop - mange har før undervurderet hvor snu sådan et fastmonteret damprør kan være. Forræderiske er de, og bløde som lygtepæle....

/BOFH

Edit: det er i min bog ikke et LDS-projekt!

 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skyder lige et par billeder når jeg kommer hjem, mit loft er nemlig lavet lidt specielt!:-) der er fritlagte bjælker i den ene del af rummet og på den anden side af limtræsbjælken er der skrånende loft (lavet pga af rørføring og ønskede ikke en inddæmning af disse) derfor er bjælken faktisk "nødvendig" af æstetiske årsager, men billeder følger....
det er et langt spænd..kan du ikke tage nogle oppe fra!

 Certificeret Statiker

Hvordan vil du gerne have de fotos oppe fra ingeniøren? Der er nemlig pt 32mm fyrtræs gulv på.....det skal dog saves op, men det er vist ikke aktuelt idag....så kan du vent et par dage, skal jeg nok lægge billeder op af bjælken oppe fra:-)
Annonce
Jeg har ikke travlt...er bare nysgerrig

 Certificeret Statiker

Er desværre ikke kommet videre med projektet endnu.....der er ikke meget tid tilovers til den slags ting, med en højgravid frue i huset og en lille terrorist på 1 års tid! Jeg planlægger at ringe til den lokale tømrer/snedker igen (medlem af byg garantinordningen) med henblik på at få ham til at løse opgaven. Min umiddelbare plan er simons løsningsforslag med at få savet bjælkelaget over og lagt en ny limtræsdrager op og fastgører bjælkerne til denne. Havde overvejet om det kunne lad sig gøre at lægge en ekstra limtræsbjælke op magen til den 90*200 der er der i forvejen og så lime og bolte dem sammen, men har ikke kunnet finde en beregnings model for denne manøvre..... Nogen der kan være behjælpelige med en sådan en beregning? Mvh Morten

Du har jo allerede fået en limtræsdimension på 140x400 - og det er uanset om det er via en bjælke eller profiler der er sammensat! Det kan du ikke opnå med 2 stk. 90x200 profiler, du kan få noget større bredde, men det er højden som giver det væsentligste bidrag til kapaciteten - i formlerne indgår højderne i tredje potens mens bredden kun indgår i første potens! Du kan jo kigge i den beregning jeg sendte dig og ændre dimensionen på bjælkerne!
 


 Certificeret Statiker

Tak for svaret ingeniøren. Jeg havde håbet på at det måske kunne lad sig gøre at forstærke den i eksisterende bjælke f.eks ved at montere en ekstra bjælke på siden af den som beskrevet ovenfor. Eller evt med en supplerende jern drager! Den eksisterende bjælke repræsentere jo en eller anden bærende værdi og havde det været muligt at bygge videre på den havde det jo været perfekt! Ikke mindst for mit nærrige sind....!:-) mht beregningen du var så venlig at lave for mig, så forsvandt den et par dage efter du havde lagt den op....jeg kan hvert fald ikke åbne den fra min telefon som jeg gjorde første gang...
Jeg har desværre slette beregningen! Du kan sagtens lave en komposit bjælke hvor du fastgør et stål profil som f.eks et UNP profil til siden af din bjælke - eller hvis du har plads, oven på bjælken. Så skal man lave en komposit beregning hvor lasten deles mellem profiler afhængig af deres stivhed! Fordelen er at stålprofilet har en langt større stivhed som materiale og derved kan der gås på kompromis med højden! Men jeg vil nok anbefale noget vejledning så det bliver gjort rigtigt, især omkring endevederlag hvor det typisk vil være træbjælken der ligger af på underlaget og derved vil skulle overføre hele lasten til understøtningen - dette har ingen betydning for moment og nedbøjning af systemmet!

 Certificeret Statiker

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis