gyngende gulv 1 sal.

Hej LDS. Skriver igen om mit efterhånden meget omtalte 1.sals projekt. Jeg fjernede får 2 år siden en bærende væg nede i mit køkken, i samråd med vores lokale tømrer/snedker. Jeg fik i stedet lagt en 90*200 limtræsbjælke op. Den spænder ca 7 meter og derpå hviler mit bjælke lag som er lavet i 7*7" træ. Jeg havde skåret dele af gulvet op på 1 salen og skruede derfor mit bjælkelag sammen med den nye limtræsbjælke, hvilket gav en øget stabilitet. Det er dog ikke alle steder jeg på daværende tidspunkt kunne komme til at skrue bjælkelag og limtræsbjælke sammen, hvilket så står for skud nu. Jeg tænker at det vil øge stabiliteten, men som det er nu, gynger det nok ca 40 mm når jeg hopper deroppe og tænker derfor, at jeg under alle omstændigheder vil have det yderligere stivet af. Der er ca 110 cm mellem mine spær, så jeg overvejer blandt andet at ligge 4*4 bjælker ind i mellem så jeg kommer ned på ca 50 cm mellem bjælkerne, men vil det øge min stabilitet væsentligt? Jeg overvejer der udover at lave nedstropninger fra hanebånd med 2*4 reglar, da jeg alligevel vil ha loftet delt på midten af en væg. Gode råd modtages:-D

Hej LDS. Skriver igen om mit efterhånden meget... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten

Som ingeniør så er det du beskriver skræmmende. Hvis jeg kom ud på tilsyn til noget nær det du beskriver, ville jeg øjeblikkeligt lukke 1. salen indtil skaden blev udbedret.

Umiddelbart er der en reel sammenstyrtningsrisiko, hvis du holdt fest på 1. salen eller anden vægtforøgelse inden for normalt brug.

Hvis jeg regner en bærende limtrædrager med 6 m spænd og 8 m bjælkelag over med de nuværende lovkrav blive omkring 140x400 mm og den er altså 12x mere afstivende.

Hvis der, som du beskriver, er 8 m indvendigt facade til facade, ser jeg kun to mulige løsninger:

1. Ned med limtrædrageren og op med en ståldrager
2. Søjler i stueplan

Det er det eneste der vil kunne fjerne dit problem 100%. Og denne gang så bør ingeniøren nok høres
Du kan reducere det en smule ved at ligge nye bjælker ind, men det vil helt sikkert ikke blive nær godt af den grund. Du vil aldrig kunne "hænge" din etage i hanebåndet dertil er det for svagt.

Mvh Simon

Mvh Simon
Bygningsingeniør
Skrevet af mortenbruun på 26-11-2014 22:39

inden jeg kommer så langt som at få taget billeder, kunne jeg godt tænke mig om der var en der kunne give et svar på om ikke jeg vil opnå væsentlig mere styrke (hvilket min logik siger mig) ved at indlægge flere bjælker til at tag trykket imellem mine eksisterende bjælker? Der er som sagt ca 110 cm mellem mine bjælker, hvilket for mig virker af meget med den beskedne dimension af bjælkerne. Jeg vil prøve om ikke jeg kan ligge nogen billeder op i morgen når jeg atter er hjemme fra job og skole....
 

Du vil øge stivheden i bjælkelaget og derved vil du også få en mindre nedbøjning - ja!

Men det ændre ingenting ift. din bjælke - det giver bare en anden lastfordeling!

Da simbm skrev at han vurderer risiko for kollaps, så tænkte jeg at jeg lige vil prøve at regne det igennem! Jeg får en udnyttelse på 540% !!!!

Jeg får også at en 140x400 er nødvendig, såfremt bjælkerne i etagedækket ikke er kontinuerte over bjælken, så skal dimensionen være større!

Det lader til at du har et seriøst problem med den bjælke og jeg vil da helt klart anbefale at du får noget kyndigt vejledning med at udbedre de forhold!!

Jeg gemmer min beregning i tre dage så jeg kan sende den til dig privat hvis du er interesseret i at se den!

 

 


 Certificeret Statiker

Hej Simon. Tusinde tak for svar. Jeg må lige hurtigt indskyde, at 1.salen er lukket og ikke i brug......men den skulle gerne i anvendelse snarest :-D Oprindeligt sagde tømrer/snedkeren jeg havde ude for at bestille/hjælpe med at lægge bjælken op, at det kunne være jeg var nødsaget til at opstille nogen vinge stativer, hvis bjælken var lidt svømmende.

Ingeniøren. Tak for svar. Det er rart at i gider tage jer tid til at give jeres besyv med. Jeg vil meget gerne se dine beregninger.....jeg sender dig lige en PM med mine kontakt oplysninger:-D
Mvh Morten.
Hej igen

Så er jeg lidt mere rolig - men du skal bestemt ikke begynde at opmagasinere din bogsamling eller andet i det område

Den rigtige løsning vil i så fald være at skære bjælkelaget over og indlægge en delvis synlig limtrædrager eller en skjult ståldrager.
Men det er nok ikke ligefrem et LDS projekt, man kan hurtigt gøre mere skade end gavn...

Derudover vil jeg da anbefale du lige får en lille beregning fra en ingeniør - ved godt det koster, men så er der altså også en forsikring og noget at vise, hvis huset engang skal sælges.

Mvh Simon
Bygningsingeniør
Ingeniør beregning er helt sikkert en rigtig god ide!:-) Havde nok håbet på at det kunne laves som en LDS opgave dog stadig med en beregning. Tænker lidt om ikke jeg kan ændre mit bjælkelag ved f.eks. at dels minimere afstanden mellem bjælkerne og erstatte de gamle bjælker med spærtræ som ligger af på murværket med en c/c afstand på 400-500 mm? Har ikke umiddelbart noget problem med at mit gulv i det område bliver forhøjet fra 150mm til feks 200 spærtræ.....
Annonce
Der er selvfølgelig altid nogen faktorer som man glemmer at få med. Der skal selvfølgelig også laves skunke, hvilket kunne åbne muligheden for at lave den med spærtræ som bund med henblik på at kunne hæfte bjælkelaget fast til denne og derved nedsætte det frie spænd.....kunne det give mening?
Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/28005' class='af-profile-link'>mortenbruun</a> på 28-11-2014 08:53 <br />Lidt bonus info. Limtræsbjælken spænder 6,5 meter og mit bjælkelag spænder ca 7 meter! Godt jeg fik overdrevet lidt fra start, så virker der pludseligt ikke så slemt....(ironi kan forekomme)
Jeg har idag udmålt nedbøjning på bjælken til 3 mm ved 1kN belastning +det løse (det var ut selv der hoppede imens fruen holdte måle grejet)
Som nævnt ovenfor så er det eneste der fikser det der er at få en central bjælke ind der er dimensioneret korrekt og så hænge dine bjælker på denne.

Tagkonstruktionen er jo ikke dimensioneret efter at det også skal bære vægten af dine etageadskillelse og et stabilt gulv = det skal ligge af på dine ydervægge hvis du ikke vil have bærende vægge eller støttesøjler inde i huset.

Så alt det der med nedstropning fra hanebånd og hjælpebjælker i skunken løser ikke problemet- det flytter det bare et andet sted hen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Modtaget BOFH. Det var pokkers, men nok desværre det svar jeg forventede, men i desperationens og mindste indgrebets tegn, gør man mange ting!;-) I tilfælde af at vi kommer i tanke om at søjler evt kunne være en mulighed, hvor stor en dimension og antal ville så være nødvendigt? Ville det være en mulighed at lægge en ekstra limtræsbjælke op i stedet for at udskifte den eksisterende? Har mulighed for at købe jerndrager igennem min fars firma til meget få penge, men igen ønsker jeg det mindste indgreb som fortsat ville være forsvarligt! :-)

Jeg gætter klart på det mindste indgreb er at understøtte loftet som det er nu og udskifte limtræ bjælken med en stålbjælke og så lae den nødvendige / brandsikkerhedskrævede inddækning af denne.
Du vil få den bedste loftshøjde og du vil kunne bevare dit hul mellem rummene.

Tror du kommer længst ved at få lavet en beregning af hvor storbjælke der skal til og så vurdere på om ikke dette er den bedste løsning.. En understøtning vil være billig og let at etablere... men du vil kigge på den flere gange dagligt gennem mange år og ærge dig.......

Så dyrt er det sikkert heller ikke at skifte træ bjælken ud med en stål plus lave inddækningen.

Måske du skulle lægge et par billeder ind af stue og bjlke plus fra loftsiden også.

 

Så giver det i al almindelighed mere forståelse for hvad der er at tage hensyn til :-)


MVH Njord


MVH Njord
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis