Summende lampe/fatning.. farligt?

Hej alle,

Så er den gal i den gamle andelslejlighed igen  

Forleden blinkede lampen i soveværelset selv når den var slukket. 

Jeg skruede pæren (spare) ud (der var noget løst der klirrede i den), og erstattede den med en ny sparepærer. Nu er der så et nyt problem...

Pæren eller fatningen summer, selvom der er slukket for kontakten (sådan en gammel kontakt med to knapper, hvor man trykker en ind, og en anden går ud). Ud over at være surt at høre på, er jeg lidt bange for, om jeg kan få stød eller der kan ske en kortslutning? 

Hvad gør jeg? Skal der en elektriker ud?

 

Venlig hilsen - pigen med summen i loftet

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er det eneste sted i lejligheden, du hvor har problemet, så tror jeg, at du skal have skiftet afbryderen. Ud fra beskrivelsen af den gamle afbryder, er den formodentlig et sted mellem 60 og 90 år gammel.

Hvis der sidder en stikkontakt nedenunder, så vil man typisk også udskifte dén, for at få et pænere resultat.
Skrevet af piiicolo på 26-11-2014 13:14

Hej alle,

Så er den gal i den gamle andelslejlighed igen  

Forleden blinkede lampen i soveværelset selv når den var slukket. 

Jeg skruede pæren (spare) ud (der var noget løst der klirrede i den), og erstattede den med en ny sparepærer. Nu er der så et nyt problem...

Pæren eller fatningen summer, selvom der er slukket for kontakten (sådan en gammel kontakt med to knapper, hvor man trykker en ind, og en anden går ud). Ud over at være surt at høre på, er jeg lidt bange for, om jeg kan få stød eller der kan ske en kortslutning? 

Hvad gør jeg? Skal der en elektriker ud?

 

Venlig hilsen - pigen med summen i loftet

Din lampe i soveværelset er i stykker i fatningen, så med mindre det er noget du selv kan fikse, skaldu have fat i elktrikeren. Du kan samtidig få ham til at skifte din afbryder, som er en gammel NES afbryder.

 

 

 


fase
Okay, tak
Bør jeg skrue pæren ud, indtil jeg kan få fikset fatningen?
Skrevet af piiicolo på 26-11-2014 15:08
Okay, tak
Bør jeg skrue pæren ud, indtil jeg kan få fikset fatningen?

For at fikse fatningen er det nødvendigt at skrue pæren ud, så svaret er under alle omstændigheder, ja, du skal skrue pæren ud. Det kan være noget så simpelt som kontakten i bunden af fatningen, som skal bøjes lidt ud ad, så der er bedre kontakt til pæren. Det skal naturligvis gøres medens lyset er slukket.

 

 

 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis