2008 Megane Touring 1,5dCi - Xenonlys (??)

Jeg har kørt et halv års tid i min megane, og nu hvor det mørke vejr har taget over, kan jeg konstatere at nærlyset er temmelig ringe ... Jeg aner ikke om det er alm H-pærer eller Xenonlys. Kan nogen afgøre det ud fra et par billeder ??

 


Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umiddelbart vil jeg tro, at det er almindelige H pærer bedømt ud fra farven på lyset, men står der ikke noget i instruktionbogen om, hvilke pærer der er i nærlyset?


fase
Er der ikke en form for visker på når det er xemon lys. Syntes jeg at have hørt på Politijagt på Kanal 5.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nej, kravet (lov) er "bare" en effiktiv lygtevasker
Afsløringen ligger i at dem der skifter til zenon, ikke får monteret lygtevasker, og lygterne ordentlig justeret, så lyset derfor virker blændende.
F or lige at tage reglerne om Xenonlys: Xenon kræver lygtevasker og automatisk niveauregulering, hvilket THansen kittene nok ikke har.

Mht. til spørgsmålet: det ligner Xenon p.gr.a. linsen i nærlyset, og vaskeren er også tydelig (den sorte "dup" på kofangeren). Men det er nemt at afgøre:
1: luk motorhjelmen op og kig på lygterne. Hvis der sidder er klistermærke med "Pas på!, 15 kV" eller lignende er det Xenon.
2: Xenon lygter tænder med et kraftigt glimt, hvorefter de bliver kraftigere i løbet af de næste sekunder. H7 tænder som en almindelig pære.

MvH,

Bent.
Som udgangspunkt kan du vist regne med alm pærer i en megane fra 2008, med mindre du har købt den brugt af "thansen-perlegrus-mekaniker".
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis