Emhætte - tilslutning af flexrør

Jeg har overtaget en gammel lejlighed, og har lavet om i køkkenet på budget. - Er nu ved at tilslutte emhætte.

Jeg har købt en Gorenje emhætte til 500 kroner, hvilket fungerer fint nok. Jeg har dog lidt spørgsmål vedr. tilslutningen, da jeg skal købe flexrør mv.

Emhætten er en udtræksemhætte, og tilslutningen er på 120 mm. Så langt, så godt. Problemet er bare, at hullet i væggen kun er 80 mm. - der er bogstavelig talt bare et hul ud, og så et gitter på den anden side, så pt. trækker det ret meget.

Jeg påtænker derfor at købe et IKEA Nyttig Tub 120 flexrør, og en DUKA 80/100/120/125/150 mm adapter, hvor jeg skærer de to største led af, så den fungerer som en 80-120 mm adapter.
Jeg er klar over, at der går noget sugeevne tabt pga reduceringen af rørtykkelsen, men det kan ikke blive anderledes.
Næste spørgsmål er så, hvordan jeg får sat slangen (eller adapteren) til hullet i væggen? Pt. er der som nævnt blot et 80 mm rundt hul i væggen.

På forhånd tak for hjælpen!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne jo montere et par vinkler på adapteren som du så skruer fast i et par ravplugs i væggen.

Skrevet af Håndværkeren på 26-11-2014 10:10

Du kunne jo montere et par vinkler på adapteren som du så skruer fast i et par ravplugs i væggen.

Nej - så er der jo ikke plads til slangen - husk på at den firkantede plade er savet af

Jeg tror jeg ville smøre et fedt/tykt lag silikone/byggefuge på 80mm røret og sætte den ind i hullet - fjerne det silikone, der bliver trykket tilbage og vente til næste dag og så montere slangen.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis der ligefrem er en firkantet plade, ville det smarteste da være at skrue den fast mod væggen med noget silicone som tætnings middel.

Skrevet af Håndværkeren på 26-11-2014 11:41

Hvis der ligefrem er en firkantet plade, ville det smarteste da være at skrue den fast mod væggen med noget silicone som tætnings middel.

Læs første indlæg igen - for at få den til at passe med slangen og hullet i væggen er det nødvendigt at skære pladen af

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er ikke nogen plade med.. Men kan jeg konkludere, at det må være "fint nok", hvis jeg skærer adapteren til, og så bare sætter adapteren fast til 80 mm hullet med silicone? :-)

Adapteren er sådan en her:
http://dukaventilation.dk/produkter/ventilatorer--styringer-og-tilbehoer/adaptor-til-runde-roer.aspx
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis