Skifte tag på tilbygning.

Jeg er kommet til at sige ja til at skifte et tag på en tilbygning. Der står vaskemaskine men er vist ikke egentlig opvarmet.

Der er nu pandepladerpå med isolering under.

Jeg havde forestillet mig et undertag af måske OSB-plader og onduline-plader på (det SKAL være billigt).

Er der en isoleringsgrad, der skal overholdes eller andre ting.

mvh


 varmetossen

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jamen Klaus, du ved da godt at OSB plader og spånplader ikke dur i forhold til et tag, Ondoline plader kan opsætte på lægter med max. 50 cm. afstand. Der skal så under tag på også og er det beboelse, skal der være 300 mm. isolering.

Hej.

Jeg er på fremmed grund,da jeg er metaluddannet men har dog den erfaring at man slet ikke kan sammenligne OSB-plader og spånplade. Måske OSB og krydsfiner hvor jeg mener at OSB er væsentligt billigere, men vi er i høringsfasen.

mvh


 varmetossen

Hvorfor ikke OSB?


 Certificeret Statiker

Af den simple grund at det stadig er en form for spånplade, der har let ved at optage fugt og baldne ud.

Men det er ikke så længe siden jeg mener at Orla Nautrup skrev at man anbefalede brædder i stedet for tag krydsfiner. Men OBS plader duer altså ikke !

Nu vrøvler du sku' igen "Håndværker"!

Skriv om noget ved noget om - eller sæt dig ind i tingene, du villeder istedet for at vejlede. OSB plader, kan lige som krydsfiner, godt fået i vandfast. Idag bruges primært OSB plader til fast undertag.

/K

Annonce
Det er udtalelser som det her der underminere troværdigheden i dine indlæg!

 Certificeret Statiker

hej.

Ok, jeg tror planen holder

mvh


 varmetossen

Man kan sagtens bruge OSB eller Krydsfiner plader.
De skal bare kunne overholde kravende til både brandkrav, fugt påvirkning og bære evne. træfugtighed, fugeafstande, sømning, oplægnings mønster, materialekrav, mv.

Fælles for disse er, at dette ikke er nok med disse som undertag. Der skal udføres en fugtspærre oven på. Der svarende til en asfalt underpap. Det samme gælder for brædder.

Håndværkeren har ret i at man både anbefaler og udfører mere og mere fast undertag, udført i brædder og fugtspærre.
Da der i vandfast krydsfiner og OSB tagplader hyppigt opstår skimmelsvamp i disse materialer. Der har endda været nogle indlæg om dette tilfælde efter hånden, har jeg bemærket. Derfor vil der mere og mere projekteres i fast undertag med brædder.

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 26-11-2014 00:00

Håndværkeren har ret i at man både anbefaler og udfører mere og mere fast undertag, udført i brædder og fugtspærre.
Da der i vandfast krydsfiner og OSB tagplader hyppigt opstår skimmelsvamp i disse materialer.

Hvem er "man" som i begge refererer til - kunne da godt tænke mig at se en decideret udmeldning fra en brancheorganisation eller lign.

Mon ikke de skimmel skader sker fordi tingene bliver lavet forkert.

Skimmelvækst på tagunderlag af krydsfiner i ventilerede tage forekommer oftest

på grund af:

utætte dampspærrer og loftlemme,

uhensigtsmæssig ventilation af taghulrummet

 

Herudover er konstateret skimmelvækst som følge af – eventuelt i kombination –

med:

underafkøling af tagunderlaget,

omfordeling af fugt i tagrummet efter

solpåvirkning,

byggefugt,

kolde tagrum som følge af høj isoleringsstandard,

uhensigtsmæssig opbevaring og behandling af materialer før indbygning.

Jeg vil dog gerne medgive at skimmelvækst ses i mindre omfang ved brædder som fast undertag. Det hænger sandsynligvis sammen med at der i disse er større varme- og fugtkapacitet pga. tykkelsen!

 

 


 Certificeret Statiker

Disse nævnte faktorer er jeg bekendt med
"man" er byggeteknisk erfaringsformidling erfaringsblad (47) 11 07 19
Desuden vil det kunne ske skimmelvækst ved større ventilations spalter. Hvor partiklerne har det fornødne frirum.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis