Skifte tag på tilbygning.

Jeg er kommet til at sige ja til at skifte et tag på en tilbygning. Der står vaskemaskine men er vist ikke egentlig opvarmet.

Der er nu pandepladerpå med isolering under.

Jeg havde forestillet mig et undertag af måske OSB-plader og onduline-plader på (det SKAL være billigt).

Er der en isoleringsgrad, der skal overholdes eller andre ting.

mvh


 varmetossen

Jeg er kommet til at sige ja til at skifte et tag... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I øvrigt kan jeg ikke forstå, hvorfor du kræver dokumentation og laver denne uddybning. Da min viden om dette var rigtig. Hvor du ligeleddes ligger inde med samme rigtige viden. Det skaber mere forviring for trådstarter end gavn.
Hvordan kan dette være? Da det er efter hånden en del gange du har gjort dette over for mig, selv om vi begge kender svaret? Jeg vil da gerne vide om jeg træder dig over føderne, om jeg misforstår dette eller hvad der ligger til grunde? skriv evt. En PB for ikke at forstyrre dette indlæg. jeg er her ikke for et skabe splid. Og jeg vil da gerne have at vide hvis jeg siger en fejl som en åben og behaglig dialog i stedet for med et "aggressivtadfær" (en voksen til barn samtale)
Til trådstarter.
Brug du bare OSB til fast undertag. Forsynet med fer og not. Hvor lodrette pladesamlinger har en fugeafstand på 3-4 mm. Brug en på 15 mm tykkelse minimum. Så får du opfyldt de fleste gængse krav. Da jeg dog påtænker at din spærafstand ikke er særlig stor.
Isoleringskravet skal du først opfylde hvis der er en varmekilde eller det er under kategorien beboelse
Husk fugt membranen oven på OSB konstruktionen med et min. Overlæg på. 100 mm.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 26-11-2014 02:12
I øvrigt kan jeg ikke forstå, hvorfor du kræver dokumentation og laver denne uddybning. Da min viden om dette var rigtig. Hvor du ligeleddes ligger inde med samme rigtige viden. Det skaber mere forviring for trådstarter end gavn.
Hvordan kan dette være? Da det er efter hånden en del gange du har gjort dette over for mig, selv om vi begge kender svaret? Jeg vil da gerne vide om jeg træder dig over føderne, om jeg misforstår dette eller hvad der ligger til grunde? skriv evt. En PB for ikke at forstyrre dette indlæg. jeg er her ikke for et skabe splid. Og jeg vil da gerne have at vide hvis jeg siger en fejl som en åben og behaglig dialog i stedet for med et "aggressivtadfær" (en voksen til barn samtale)
 

Nu er mit indlæg jo ikke kun møntet på dig!

Jeg ved ikke helt hvorfor du har en opfattelse af at jeg er efter dig? Jeg har tidligere pænt gjort dig opmærksom på nogle fejlagtige statiske dispositioner og jeg kan ikke forstå hvis du har følt det som et personligt angreb! I forhold til den her tråd har jeg reageret på postulatet om, at OSB ikke er egnet i en tagkonstruktion samt at der skulle ligge en anbefaling om ikke at anvende plademateriale som undertag.

Grunden til at jeg efterlyser noget dokumentation er at der er forskel på en egentlig anvisning i branchen og en anbefaling ud fra fordele og ulemper ved den givne metoder, for i sidste ende er det op til slutbrugeren at afgøre hvilken løsning han synes er bedst egnet til sit byggeprojekt! I den forbindelse er det da interessant hvem "man " er; er det BygErfa, træinfo, SBI eller andre pålidelige instanser, eller er det en uskreven regel blandt tømrermestre - forskellen er den substans der ligger bag anbefalingen. For vores trådstarter er kriteriet at det skal være billigt, så OSB plader vil være det naturlige valg!  

Jeg tror ikke trådstarter bliver forvirret, tværtimod vil det nok gavne hans projekt at problemstillingerne ved at anvende pågældende materiale bliver belyst så han bedre kan imødekomme dem.

 


 Certificeret Statiker

Hej.

Det går, da jeg både kan læse og forstå. Takker for interessen og indsatsen

mvh


 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis