Fjerne beton fra teglgulv

Hej alle

Hvordan fjerner jeg lettest nyere støbt beton fra et gammelt teglgulv - uden at jeg smadrer teglen fuldstændig? Betonen er lagt fuldstændig uhensigtsmæssigt - så der er stor niveauforskel mellem trappe til 1. sal og kælder og desuden har tidligere ejere også haft held med at støbe køkkenets Ikea sokkelben med . Laget er ca. 5 cm. Går ud fra det er beton - har ikke lige så meget forstand på det. Er en mejselhammer løsningen eller smadrer den alt?

Hilsen Luise
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Har du mulighed for at tage et billede af det og sætte det ind her?
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det kunne jeg så ikke finde ud af . Har taget et billede på Ipad og forsøger at sætte det ind uden held. Hvordan gør jeg lige det? Der er så meget kvinder ikke forstår .


Hej Louise

Det ser ud til, at der er lagt et lag "betonagtigt" på store brune klinker.

Det "betonagtige" kan være et afretningslag eller noget tilsvarende til at udjævne FØR der er lagt trægulv på.

Hvor stærkt afretningslaget er, kan du kun finde ud af ved at begynde at skille det ad:

Tag fat et sted hvor du kan komme til, uden at brække det hele op først: (i kanten)

Tag en almindelig mejsel og en lidt tung hammer (lidt tungere end en alm hammer) - prøv om du kan mejsle "betonagtige" lag af - ved at holde mejslen ca 45 Grader og så slår du mange små slag.

Altså hold mejslen skråt ned mod "limningen" mellem beton og klinker. HVIS du er heldig, så kan det slås løs - og hvis du er MEGET heldig kan det være, at det ikke ødelægger klinkerne.

HVIS klinkerne ikke er blevet gjort rene INDEN "betonagtige" kom på, så kan det jo være at det ikke sidder ret godt fast. Og så er du heldig.

Det er en delikat øvelse du skal til - Husk at få slebet din mejsel ind i mellem - når du har brugt den et par timer. Den virker bedst, når den er skarp, med den korrekte vinkel på æggen - ca 60 grader, som den sikkert er det, når du køber den.

Hvis du ikke kan "skille det ad" - så er det nok den store mejsel der skal til - og så helt forfra med klinker osv.

Prøv evt at få en murer til at give et tilbud - det kunne være billigere, at betale en dygtig murer til at "trylle tingene fra hinanden" frem for at du smadrer klinkerne selv - og skal lægge helt nyt gulv.

Sådan en gammel erfaren murer kan virkelig hekse med sådan en reparation - har lige haft en til at tage et "hult" klinkegulv op på en lille altan, og gen-lime det - fantastisk. Hvis jeg selv havde prøvet, havde jeg bare knækket ½-delen af stenene. Så er 1½ dags arbejdsløn jo ingenting.

MVH A.

PS - hvis "øvelsen" går godt, kan du måske blive nødt til at afsyre resterende klatter "betonagtigt" fra klinkerne - med passende fortyndet saltsyre. Men brug det lidt forsigtigt.


To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Tusind tusind tak for det fantastiske svar. Bare det med at få vinklen på plads har været en øjenåbner. Med min meget sløve lille mejsel er det nu lykkedes at få små stykker af, så jeg må ud og købe ny mejsel og hammer i morgen - og slibeklods osv.

Som det fremgår af det første billede er teglgulvet blevet malet på et tidspunkt (ses i kanten). Jeg har prøvet forsigtigt at gnubbe malingen af og det går rimelig let af... måske er det min redning, at der er dette lag mellem beton og tegl.

Det bliver spændende hvordan det går - om hammer og mejsel bliver kastet ud i et raserianfald. Jeg vil sætte billede ind hvis det lykkes mig med projektet (hele familien ryster på hovedet af mig - de synes dog det er mere tosset med min anden ide om at renovere det gamle korkgulv i stuerne).

Igen tak for hjælpen.

Hilsen Luise

Hej igen Luise.

Tak for de pæne ord.

Slibe mejsel med en slibesten - Hm - det tror jeg bliver lidt svært - du bliver træt af det inden den er skarp igen.

Her er en slibe-video - http://www.youtube.com/watch?v=2YxN7lejf84&feature=player_detailpage

Du kan se at han bruger en maskin-drevet slibesten - jeg tror ikke du får slebet en mejsel på en hånd-slibesten. Eller har du selv slibeværktøj?
Har du ikke et eller andet værksted i nærheden, hvor du kan få adgang til at bruge en slibesten eller en vinkelsliber ? - Automekaniker, smed eller snedkerværksted?? -
Måske kan de vise dig hvordan du gør. Vinklen på æggen ER ret vigtig. ca 60 grader.

Køb måske 2 mejsler, og tag dem et sted hen hvor du kan slibe dem, når du skal holde pause.

OBS - uanset hvilken måde du sliber på, med en maskine, så skal det gå så langsomt at stålet på æggen IKKE BLIVER BLÅT.
Hvis det bliver bare en anelse blåt af varmen, så forsvinder den hærdning af stålet, som er afgørende for at din mejsel kan holde sig skarp.
Altså slib kort tid / køl i vand ind imellem.
Så kan du slibe din mejsel med forskellige ting- vinkelsliber, båndpudser, slibesten mv.

HVIS man har slebet stålet blåt ? Så køb en ny - eller slib alt det af, som HAR været blåt, (uden at det bliver blåt igen) og skærp din mejsel igen.
 

Her er lidt om at bruge en stenmejsel: http://www.youtube.com/watch?v=nTU7HbFNMc0

http://www.youtube.com/watch?v=7GPDcANkfPI

Pøj Pøj.

Korkgulve ? - slib overfladen ren / skær skader ud med hobbyknik og sæt "propper" i igen fra reserve-kork-plader - lim med kontaktlim. Slib jævnt og giv 2-3-4 gange vandbaseret lak. Så kan et korkgulv holde i mange år.

Pøj Pøj Pøj - MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også