Halogen virker/virker ikke

Hej, jeg har 3 halogen spots over mit spejl. Nogle gange virker de og nogle gange virker de ikke når man tænder lyset (alle 3 tænder/slukker samtidig, så det er ikke pærerne). Nogle går de ud og måske tænder igen efter et vilkårligt antal minutter. Nogle gange kan der gå dage mellem de tænder. Der er ingen systematik i det.

Der er en F60T-2 transformater fra 2006. Kan det være den som er klar til udskiftning? Jeg har rykket lidt i ledningerne og banke lidt på den for at se om der er løs forbindelse, men hjælper ikke.

Må jeg selv udskifte sådan en eller skal der en elektriker til?

 

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne godt tyde på at trafoen er ved at gå til de evige trafomarker 

Har du tjekket at det ikke er din afbryder den er galt med? 

Om du kan skifte den selv afhænger lidt af hvor fiks du er på fingrene, umiddelbart er det ikke svært at skifte en trafo til en ny, da du jo har en at kikke efter, og bare skal flytte ledningerne over på den nye, i samme klemmer som de sad i den gamle.

Tag eventuelt et par billeder (eller lav en tegning) inden du skiller det ad, så du kan huske hvad der er hvad ... Og husk lige at slukke for strømmen, inden du piller 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er højst sandsynlig trafoen. På nogle er det mulig at tage dæksel af, og tage print ud. I udgangen til 12 v, kan der være en dårlig lodning. Det er lykkedes nogen gange at få liv i dem igen, ved at holde loddekolben på lodninger.

Men har den siddet i 8 år trænger den måske til en udskiftning. Det er med dem som så meget andet, de har en levetid, den er endda nogen gange angivet i antal brændtimer


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tror ikke afbryderen (altså den i væggen?) fejler noget. Den tænder andre lys i rummet samtidig, som fungerer u beklageligt.

Jeg tror nu sagtens jeg kan gøre det selv - det er mere om det er lovligt. Ifølge vejledningen jeg kan finde på nettet, så står der, at det skal være en 'autoriseret' der skal installere sådan en fætter.

http://www.loevschall.dk/assets/monteringsvejl-set60f.pdf (nyere model)

Om det så betyder, at jeg ikke selv må udskifte den, ved jeg ikke - nogen der kender til faget/ til lovgivningen på området?

 

#ev elmand: Jeg vil lige undersøge, om jeg kan åbne den og tjekke indmaden - God ide.

Jeg kan ikke lige finde nogen paragraffer der siger at du ikke må udskifte den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sidder den monteret i et lampeudtag, vil jeg mene du må udskifte den, da det i så fald er en tilslutning med faste klemme. Bare sørg for at du har fjernet/afbrudt sikringen før du begynder.

wwww.elbogen.dk - Din El guide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis