fjerne rust fra land

Hej

Jeg har fået en gammel Emco rex 2000 afretter/tykkelseshøvl. Den kører fint, men landet er pænt rustent, så hvad vil være den bedste måde at få det pænt på?

Selv tænkte jeg at slibe det hele ned med en excentersliber, male kanter og så give toppen en tur med en olievæddet klud.

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ståluld og knofedt er det eneste rigtige der  Og så må du endelig ikke bruge almindelig olie på landet, du skal bruge parafin olie og hav så en klods parafin liggende når du bruger maskinen, det gør under værker med lidt parafin på landet. Du kan selvfølgelig købe sådan et glide middel på spray dåse, men den goe gamle parafin er både billig og efektiv.

Og det bedste er at den ikke afgiver drivgas, ud over den du selv levere hvis du har spist brunkål dagen før

Jeg har brugt Slipol på en klud for at fjerne overflade rust på en skruestik, og det gik fint 

Så brugte jeg efterfølgende sådan noget silikone spray til bilers gummilister... men jeg ved ikke om det er den "forkromede" løsning, men hvad med Wd40?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Søde Henrik.

Hvis du bruger WD40 fylder du jo en tynd olie på landet, og hvor tror du så olien kommer hen når du ligger et stykke træ på landet

Du kan da godt bruge silicone på spray, men det er dyrt i længden og drivgassen er et spild produkt. Onkel Harald har en udmærket silicone spray der er beregnet til impregnering, men prøv at spilde lidt på træ eller vinyl gulvet, har prøvet HÆ HÆ

tak for input. Første step er at fjerne rusten. Men hvad bør jeg behandle det med bagefter? Det skal jo helst ikke være noget der påvirker træet så det bliver bøvlet at male bagefter.
Er vi ude i noget klarlak eller er parafin som Jørgen foreslog?
Annonce

Hvorfor skulle den ruste igen Kim, der er da ingen af mine maskiner eller mine høvle / stemme jern der ruster. Kun hvis lokalet er rimeligt fugtigt kommer der rust

"Du kan da godt bruge silicone på spray, men det er dyrt i længden og drivgassen er et spild produkt. Onkel Harald har en udmærket silicone spray der er beregnet til impregnering, men prøv at spilde lidt på træ eller vinyl gulvet, har prøvet HÆ HÆ "

Silicone er lige så slemt som olieprodukter, hvis du bruger olie eller silicone kan du få problemer med limning/maling efterfølgende.
Kema lave siliconefri glidemiddel, som er beregnet til formålet.

/K

Hej.

Du kan da godt slibe landet med en stålbørste - forsigtigt - med en boremaskine eller vinkelsliber, men det bedste vil nok være at bruge en messingbørste. Den tager ikke så hårdt fat.

I det efterfølgende er paraffin nok et godt bud.

mvh


 varmetossen

Skrevet af Håndværkeren på 25-11-2014 12:32

Søde Henrik.

Hvis du bruger WD40 fylder du jo en tynd olie på landet, og hvor tror du så olien kommer hen når du ligger et stykke træ på landet

Du kan da godt bruge silicone på spray, men det er dyrt i længden og drivgassen er et spild produkt. Onkel Harald har en udmærket silicone spray der er beregnet til impregnering, men prøv at spilde lidt på træ eller vinyl gulvet, har prøvet HÆ HÆ

 

Søde Håndværker, hvor tror du Parfinen ender, når du lægger et stykke træ på landet ?

Ligegyldigt havd du hælder på landet vil overfladen jo blive smurgt ind i det...

Jeg skrev jo også at jeg havde gjort det med en skruestik, og den er jo ikke på samme måde i kontakt med træ, som et sådanst land er.

Min søjleboremaskine får overfladerust (selvom den står tørt i garagen), så den får en tur et par gange om året med en olieklud, wd40, Karamba eller hvad jeg lige har stående

Min racercykel har også bitte små rustpletter på chrom forgaflen selvom den ikke har været ude i regnvejr i 10 år. Så ting ruster, alene ved luftens vandindhold  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja parafinen ender naturligvis på træet, men blot en let slibning fjerner den, olien trænger ind i træet søde Henrik.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også