EL i Båd.... Hjemmelavet rod...

Har købt en Faaborg 20 Kabinebåd....
Det er min første båd... og ledningsnettet er et stort hjemmelavet rod der inviterer til at ligge underdrejet et eller andet sted med fuckin problemer....

Findes der en hjemmeside hvor man kan downloade komplet ledningsdiagram på forskellige både...??? Eller et "standard" diagram over en "standard" installation... dvs der har de ting installeret der bør være...???
Til fx. mange biler køber man et komplet ledningsnet der passer lige i bilen til punkt og prikke...

Og... Er det normalt at man ikke anvender relæer som man gør i biler... dvs. lille M2 føleledning der klapper relæet og gir stor strøm til forbrugeren...???

mvh Michael


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har aldrig hørt om "færdig sæt" af elsystemer til både. Jeg har indtryk af at de fleste ting på både er meget individuelt udformet - alt efter hvilket bådeværksted som har apteret båden, og efter hvad kunden har bedt om at få monteret, når han har bestilt den. Senere ejere har så igen lavet deres egne ændringer.
Hvis det er en selvbygger-båd - og det tyder det på, så kan tingene været lavet på mange måder.
Det gælder for al indretning og sikkert også for el-systemet.

Både er ikke på samme måde som biler seriebygget i store antal. I de glade 70ér arbejdede jeg på Faaborg Baad og Motor en periode - de apterede rigtig mange LMér - de fleste var bestillingsarbejder, så kunderne havde jo forskellige ønsker til indretning - aptering, motortype evt m ekstra stråkøl, osv osv - alt efter økonomi og specielle ønsker.

Det var dengang - det gik ret stærkt.

Spørg på et marineteknik - værksted, hvis du har et i nærheden - det kan jo være de har nogen smarte ting i ærmet.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.

Du kan næppe finde et færdigt ledningsnet. Som en anden beskriver, er der dårligt nok to både der er ens fra værftet. Siden har desuden de fleste ejere lavet deres egne tilføjelser og ændringer efter behov.

Som du selv er inde på er det bedste nok at lave en helt ny installation. Men til det er jo svært at råde dig konkret uden at kende dine forudsætninger for at lave arbejdet. En 12 volt-installation kan jo bl.a. være temmeligt brandfarlig, hvis ikke den udføres korrekt.


Finnband

Tak for de mange svar.... Overvejer lige hvad jeg vil gøre...

mvh Michael
Faaborg 20" Kabinebåd


 

Det er måske bare en modelbåd :-)

 

Også undskyld fra mig - MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
I mn verden: 1.Du køber bogen.2. Alt hvad du samler, sker over teoreisk vandstand. 3. Du kører i Biltema, og køber samlere, samlemuffer i rigeligt antal, med krympflex, masser af 3mm2 ledning i forskellige farver, samt et kontaktpanel med automatsikringer,som dækker 10%af dit ambitionsbehov (som du derefter sænker). 4 De har endvidere relæer til et par og tredive kr., som du sætter ind, hvor enten din føringsvej bliver for lang, eller du skal aktivere fra flere steder (eks.lænsepumpe, både fra bundkontakt, samt man. kontakt, du aktiverer stel).

Og ellers god fornøjelse. Nåe ja - alle gamle 220 v ledninger smider du over bord....

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Fint nok - bortset fra at Biltema ikke har 3 mm2-ledning. Men deres 2,5 mm2 vil også være helt fint til det allermeste.

God fornøjelse.

 


Finnband
Det bedste er at bruge ledning med fortinnede core, så bliver de ikke sorte som dem i "blank" kobber.
Nu nævner du ikke hvilke forbrugere du skal have, du er nødt til at kende Ampereforbruget, samt længden på ledningen, for at få det dimensioneret rigtig, husk også at få monteret sikringer og i rigtige størrelser.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis