Overdække terrasse

Hej kloge hoveder:-)

Jeg har en terrasse som jeg gerne vil have en permenent overdækning over. Lige nu har vi en gammel markine, som skal udskiftes og da en næsten altid er ude vil det være nemmere!

 

Overdækningen skal være 6x3,6 m og være "ind" i et hæk i huset, se vedhæftede billede. Jeg leder efter den bedste løsning på dette. Jeg har tænkt på at skrue et spærtræ langs husmuren på den lange led og sætte en stolpe i hjørnet, i den anden ende vil jeg lægge spærret i et beslag mod husmuren og ovenpå de 2 stolper. Sætte spær på tværs og trapez plader ovenpå, men er det en g

od løsning?

x'erne er lodrette stolper:-)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det virker bestemt meget fornuftigt. Husk at overveje hvordan du afslutter mod husmuren jeg har selv et skur hvor det drypper ind mellem hus og skur. Og evt tagrende

Mvh Simon

Mvh Simon
Bygningsingeniør
Ok har egentlig ikke tænkt at lave nogen speciel afslutning mod husmuren. Der er ca 40-50cm udhæng på huset så tænkte problemet ikke ville være så stort, men kan da godt være jeg skal genoverveje det...

Tagrende regner jeg med at sætte på også så jeg kan opsamle lidt regnvand
Check willabgardens hjemmeside. De laver termotagplader i komplette sæt. Herunder med en skinne til at skrue på væggen. Jeg har 25 kvm med deres 16 mm og er meget tilfreds. PS og så er der 123 cm mellem spærene og et frit spænd i længden på højst 3,5 meter, hvis man overholder et fald på min 7 cm pr m

 

Hej Uldal
Ok det må jeg lige tjekke det lyder spændende, men også dyrt? jeg har iforvejen et af deres drivhuse (maxi4) og kvaliteten er SUPER, men det koster også;-)

Udhæng hjælper ikke meget i dit tilfælde hvis det sidder ret højt over terrasse tag. Regn med den rigtige vindretning vil nå din mur og løbe ned ad den.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
et 16 mm komplet tag 3,50x6,25 koster 6500,- fragtfrit - fås også i 10 mm
Skinnen jeg skriver om, er en vinkel der ligger ind mod bagvæggen, hvor man lægger en elastisk fuge og spænder ind på væggen. den vandrette del af vinklen har monteret en gummilæbe, der ligger an på tagpladerne. alle dele fås løse og du kan derfor købe en skinne til anden væg i vinklen.

 

Uldal> Nej det lyder ikke urimeligt! men er stadig lidt i tvivl om konstruktionen. Kan jeg bare stille en stople i hjørnet og skrue en langs huset?

Du skriver komplet sæt, men kan ikke helt se hvordan det laves, har du evt et billede af dit?
tagpledelementerne er 123 cm brede, dvs du skal have 125 mellem spærene. Oven på hvert spær skrues en bred liste af alu, der indeholder en midter spalte, hvor skruerne sidder samt to "vinger<2 der har en bund af rillet gummi. Siderne af tagplerne lægges i disse gummi riller på hver side. For at låse og lukke følger der med, en lang slagfast liste der dækker hele samlingen. Listen sætte sfast ved at slå med en gummihammer midt på. listen har langsgående gribekløer, der griber ind i siderne på midterkanalen - og jeg lover dig, der skal vold til for at få den af igen. Øverst lægger man en medfølgende vinkelliste op mod remmen og skruer den fast. den vandrette del af listen har en gummilæbe der sikrer mod at vand blæser ind under taget. den lodrette del har en lille vinkel øverst. her fylder du fugemasse i. Nederst monteres en langsgående - medfølgende alu-skinne, der sørger for, at vandet løber ud over kanten, ligesom den er hul, så kondensvand fra cellerne i termotaget kan løbe ud. inden montage, skal man forsyne øverste ende af tagplderne med medfølgende alu-tape, for at lukke og nederst en tape af fintmasket net, så kondens kan drænes. det kan ses på hjemmsiden under montagevejledninger.
desværre har jeg ingen fotos af min opstilling. men et godt råd - vær MEGET omhyggelig med spærafstanden - ellers er det et fantastisk tag!
mht tagrem, ville jeg sætte en stolpe i hjørnet af ønsket mål /6 meter. remmen skal være så høj, at spær, tagplade og afslutningsliste kan være der. Forståes såden: Du skal have et udhæng på 3,5 meter. Det kan klares med spær på 150 mm, dertil tagplade på 20 mm, skinner og plastliste på spær på 15 mm samt slutliste ved husvæg på 35 mm, i alt 210. Så de tre meter fra hushjørne til hjørnestolpe er ok for en rem på 245

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis