Boghylder buer nedad

Mine nye Billy reoler fra IKEA har en besynderlig skavank: hylderne kan ikke bære vægten af ... bøger! IKEA oplyser, at hver hylde max kan bære 30 kg - men de buer nedad på midten allerede ved en vægt på 18-20 kg (jeg har rent faktisk vejet det antal bøger, der skal stå på en hylde)

Hylderne er lavet af spånplade med træfinér, de er 76 cm brede, 26 cm dybe og 2 cm tykke. Hylderne er flytbare, og de hviler på 2 små metalbeslag i hver side.

Reolerne er pæne, og jeg ønsker ikke at skrotte dem. Derfor vil jeg gøre meget for at løse problemet.

Jeg skal have fundet en måde at afstive hylderne på - har allerede forsøgt at sætte en lægte af fyrretræ op under hylden på langs i hele hyldens bredde og fastgjort i hver side med vinkeljern. Det virkede desværre ikke - lægten buede bare nedad sammen med hylden.

Kan man skrue et eller to fladern på hyldernes underside på langs?

Hvor stort og kraftigt skal fladjernet være for at afstive tilstrækkeligt? Jeg har kigget på nogle på Silvan, der var 28 cm lange, måske kunne der sættes 2 stk. op i forlængelse af hinanden? Hylden skulle gerne kunne bære 26-28 kg (bøger er virkelig tunge...)

Eller er der nogle smartere løsninger?

Jeg skal gøre opmærksom på, at der ikke kan fastgøres noget som helst beslag ell. lign. på reolens bagklædning, da den kun består af en meget tynd fiberplade.

På forhånd tak!

52 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Bis og velkommen på LDS.

Et billede ville hjælpe utrolig meget på forståelsen af dit problem samt hvilke læsningsmuligheder, der giver mening.

Umiddelbart ville jeg sige, at du burde købe endnu et sæt beslag/hyldeknægte og montere, så afstanden mellem knægtenen bliver mindre.

Fladjern er da muligt, men hvis en lægte ikke kan afhjælpe, så skal jernet være veldimentioneret. Du vil få mere styrke ud at et vinkelprofil, som formodentlig kan monteres på bagkanten så man stort set ikke bemærker det. Om man også kan stætte en vinkelprofil på forkanten uden at ødelægge udseendet er måske mere tvivlsomt. Der kunne et fladjern på undersiden så måske anvendes i stedet.

Jeg vil tro, at hvis du limer "lægten" (eller noget lidt pænere) på, så vil det afstive meget mere - da du så får en samlet enhed - ikke blot 2, der arbejder hver for sig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej.

Garden Girl har ret. tingene skal fæstnes til hinanden med skruer eller lim.

Et bundt lister er jo heller ikke så stive som en bjælke .

Efter min mening kan hylder af spånplade kun bære lidt bøger ude i siderne og så lidt pynt på midten.

mvh


 varmetossen

Det må være nogle meget bløde spånplader de hylder er lavet af !

Jeg har lavet en stor reol på mit værksted af 16 mm. spånplader hvor jeg har limet lister á 15 x 30 mm.fyretræ på kanterne og de viser ikke tegn på svaghed, selv om de er belastet med væsentligt mere end 20 kg. Hylderne har et spænd på 1 m. 

Og mon dog det er en lægte der er brugt, så vidt jeg ved er en lægte mindst 42 x 55 mm. + længde

Har du rettet hylderne op inden du monterede lister under dem. ellers er det jo lige fedt.

 

En af mine venner havde det samme problem, som han løste ganske smart.

Han lavede nogle "bøger" af nogle xfiner plader som var nøjagtigt den højde der var imellem hylderne i reolen, de blev så sat i midten af hver hylde, og der blev lavet en lille klods som understøtning mod gulvet.

Da de andre bøger stod som "holdere" op mod "midter bogen" havde han ikke brug for skruer lim eller andet.

Men ellers ville jeg jo nok også vælge en lægte på væggen (hvis der ikke er bagbeklædning) til understøtning af de enkelte hylder.

Kan i øvrigt huske da jeg sad på kontor fik vi "fine" reoler fra et kontorforsynings selskab, som ikke kunne klare at vi fyldte alle hylderne med A4 mapper, selvom de kostede en formue og var "proff møbler" 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har set på mine Billy reoler og hylderne buer ganske rigtigt.

Gamle reoler er tilsyneladende stivere end de nyere, en 10 år gammel fyldt med A4 størrelse bøger buer 2-3 mm, mens en 2 år gammel buer ca. 5 mm ved nogenlunde samme belastning.

Ikea er åbenbart gået ned i kvalitet, måske da de ændrede bagklædningerne til at være foldede.

Kender ikke dine hylder.

Er der ikke samme finer' på begge sider?

Kan de ikke endevendes, så den side der nu buer nedad kommer til at vende modsat.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Mange af IKEA´ møbler ser finerede ud, men det er kun en plastik film der er limet på spånplade.

Enkelte er med en super tyd træ finer, ikke noget der kan holde et spænd.

Du skriver at reolens bagbeklædning kun består af tynd fiberplade. Men den kan godt holde til en del på den lodrette måde.
Du kan bruge 5-6 skruer ind igennem bagbeklædning og ind i kanten af hver hylde. Det vil forstærke dem på bagsiden. Hylder skal være lige eller bue lidt opad når du skruer dem fast. Efter det er de naturligvis ikke særligt flyrbare længere.
Men alternativet med at lave nogle pæne bogstøtter, fra gulvet og midt på hver hylde er bedst.

Fladjern under vil ikke hjælpe ret meget, og tager du 2 stykker i forlængelse af hinanden, vil de kun forværre det lidt. Ingen stivhed, og ekstra vægt.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for jeres svar - jeg er helt overvældet over den hjælpsomhed og imødekommenhed, der er herinde.

Nå, men "back to business"

Jeg vedhæfter et par billeder, der viser mit mislykkede forsøg på at stabilisere hylden med en træ - ikke lægte, det var et forkert udtryk - men liste på 15 mm, der er fastgjort med vinkelbeslag i begge sider

Jeg er lidt lun på ideen om at skrue / lime en liste under hylden, men jeg kan bare ikke få ind i mit hoved, at det skulle kunne afstive hylden mere effektivt end mit første forsøg.

Hvilke dimensioner skal listen så have - og hvor på hylden sætter jeg den (foran, midt eller bagtil)? Kan alm. trælim bruges? Eller hvor mange skruer skal der til?

Hov - det var mange spørgsmål . håber I kan hjælpe

Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også