Boghylder buer nedad

Mine nye Billy reoler fra IKEA har en besynderlig skavank: hylderne kan ikke bære vægten af ... bøger! IKEA oplyser, at hver hylde max kan bære 30 kg - men de buer nedad på midten allerede ved en vægt på 18-20 kg (jeg har rent faktisk vejet det antal bøger, der skal stå på en hylde)

Hylderne er lavet af spånplade med træfinér, de er 76 cm brede, 26 cm dybe og 2 cm tykke. Hylderne er flytbare, og de hviler på 2 små metalbeslag i hver side.

Reolerne er pæne, og jeg ønsker ikke at skrotte dem. Derfor vil jeg gøre meget for at løse problemet.

Jeg skal have fundet en måde at afstive hylderne på - har allerede forsøgt at sætte en lægte af fyrretræ op under hylden på langs i hele hyldens bredde og fastgjort i hver side med vinkeljern. Det virkede desværre ikke - lægten buede bare nedad sammen med hylden.

Kan man skrue et eller to fladern på hyldernes underside på langs?

Hvor stort og kraftigt skal fladjernet være for at afstive tilstrækkeligt? Jeg har kigget på nogle på Silvan, der var 28 cm lange, måske kunne der sættes 2 stk. op i forlængelse af hinanden? Hylden skulle gerne kunne bære 26-28 kg (bøger er virkelig tunge...)

Eller er der nogle smartere løsninger?

Jeg skal gøre opmærksom på, at der ikke kan fastgøres noget som helst beslag ell. lign. på reolens bagklædning, da den kun består af en meget tynd fiberplade.

På forhånd tak!

Mine nye Billy reoler fra IKEA har en besynderlig... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vend listen på højkant, så den er måske 50mm høj. Det vil afstive væsentligt mere.
Hej Bis51

Det hjælper utrolig meget, at lime listen på - meget mere end du åbenbart tror.. du har en trækeffekt, der bliver optaget i limingen (ligesom når man limer krydsfiner - det er stærkere, fordi du har en masse kræfter, der arbejder modsat) - og derfor hjælper krydslimningen stabiliteten.. og et rør (med en moderat vægtykkelse) er mere stabilt, end en stang af samme dimension.
Jeg ville lime en for ( ca. 5cm inde) og ligeså i bag.. alternativt skære et spor med en rundsav, og lime et stykke fladstål ind.. (men det med en træliste er nemmere)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Og dine beslag i siderne mener jeg ikke hjælper på det problem, når lister bliver limet og skruet på. Du kan bruge almindelig træ lim og så 4-5 skruer igennem listen og op i hylden. Husk at bore for i listen, da du skal igennem på den tynde led.
Skruer skal passe i længde, så de ikke stikker spidsen igennem hylde. Er dine skruer lidt for korte kan du undersænke dem mere, så de passer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Husk at hvis limen skal kunne have en virkning, skal lakken slibes af der hvor listen skal sidde !

Lige et par spørgsmål igen: Hvor tyk eller tynd skal disse lister,som limes på, så være? Jeg vil jo også gerne have en så pæn løsning som muligt, så listen ligesom integreres med hylden.

En anden løsning, jeg har tænkt på, er at sætte hyldeknægte af en vis størrelse under hylden, f.eks som denne, 200 x 250 mm

Hvad mener I om det?

Annonce

Hej, jeg vil bare lige høre, hvad du mener med "den tynde led" af listen?

Det ser ud som dine hylder ligger på holdere i siden - altså er løse hylder.

den nemme løsning er at vende hylden så den buer opad - det holder så i noget tid - så skal hylden vendes igen. Har haft problemet i et køkkenskab med 80 cm brede hylder - der vendte jag bare hylderne.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Bis51 på 25-11-2014 03:03

Hej, jeg vil bare lige høre, hvad du mener med "den tynde led" af listen?

Der menes at hvis din liste er 15 x 30 mm. er det den side der er 15 mm. der skal limes på !

 

 

 

Så vidt jeg kan se er det et hul op i hylden som holderen sidder i så den med at vende hylden duer ikke, medmindre han vil acceptere synlige huller i oversiden af hylden (efter den er vendt).

Der står vel bøger hen over hullerne, så hvad betyder et par huller.

Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også