Gulvvarme over krybekælder

Hej hej..

Jeg skal have lavet noget gulvvarme i et enkelt rum hvor der er krybekælder under.

De nuværende bjælker er ca 150x100 mm og med ca 1 meter i mellem dem. Gulvet er brædder sømmet direkte på bjælkerne og så tæppe ovenpå. Jeg gætter på brædderne er ca 25mm tykke, har ikke lige præcist mål.

Grundet eksisterende døre ind til rummet kan jeg ikke bare lægge 22 gulvspån ovenpå bjælkerne og så derefter lave gulvvarme med 20mm forskallingsbrædder som jeg har gjort på hele 1. salen. Det er udelukket at lægge gulvspånplader med spor til 16mm GV slange da de koster en formue og jeg allerede har en masse 20mm gulvpex der skal bruges.

Så jeg tænker om jeg ikke bare kan lægge 20mm høvlede forskallingsbrædder direkte på bjælkerne. Jeg er klar over der skal laves en masse hjælpebjælker, men hvad tænker i C/C målet skal være på disse hjælpebjælker for at forskallingsbrædderne kan bære? Kan det gå an med 200- 250 mm? Jeg tænker at bruge 95x45mm reglar på højkant.

Tom

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har for mange år siden lavet sådan en installation i mit køkken/alrum. Der er dog vinyl som slutbeklædning. Jeg har beholdt de gamle bjælker og gulvbrædder. Der er brugt varmefordelingsplader. Det er metal plader med spor til PEX rør, de er så skruet op nedefra i deres "vinger", imellem bjælker. De er en OK løsning på de lige stræk. Men ved enderne skal rørene jo dreje 180 grader. og det kan de ikke i varmefordelings plader.

Så fuskede jeg lidt i alle enderne. Der blev lavet en blikbakke, som kunne skrues op imellem bjælker på det lille stykke. Inden den blev skruet op blev den fyldt op med et lag på ca 5 cm beton. Den blev så trykket op omkring rørene så de blev presset ned i betonen. Den kunne så fordele varmen på det stykke, Det har nu virket i mange år. Der er naturligvis isoleret efter alle kunstens regler neden under.

Og det er ikke krybekælder, men almindelig kælder. Det kunne så være en fordel for dig at lave det ovenfra, men hvis de 25 mm gulvbrædder holder nu kan de vel også holde i fremtiden.Her er et eksempel http://www.hedestoker.dk/gulvvarme-...lader.html


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

var det mig var jeg ikke et sekiund i tvivl jeg ville lave det ordetnlig 1. gamg d.v.s at fjerne hele skidtet grave ca. 40 cm ned og isolere med 250-300 mm flamingoplader lægge gulvvarmeslanger ud og støbe op med beton, ved du hvordan der er isoleret nedenunder ??? , hvor hvis der ikke er isoleret ret godt vil det godt nok blive en dyr affærre med gulvvarme hvis du ser på din varmeregning, hvis du kun er til træplader og ikke beton, tjah så ville jeg stadig fjerne det eksisterende gulv helt og efterisolere og så på med gulvspånplader...... det er nu du har chancen for at gøre det, og gør dig nu den tjeneste, at forbedre din nuværende isolering, (så sover man bare lidt bedre )

Jamen bare rolig.
Med tiden bliver der skam støbt osv. Men lige her og nu laver vi en hurtig og billigere løsning simpelthen fordi vi har alt for mange andre projekter der skal laves først, men har brug for rummet.

Jeg er klar over det er et par ekstra arbejdsgange men man bliver jo nødt til at prioritere.

Ev Elmand's løsning er ikke en mulighed. Bla. fordi krybekælderen er meget lav, der er ikke plads til at arbejde nedefra. Desuden skal gulvet brækkes op uanset hvad grundet nogle dårlige bjælker skal skiftes.

Så jeg søger stadig svar på mit oprindelige spørgsmål

Jeg skriver netop at du bør lave det ovenfra. Og du kan bruge dine pex rør.
Og jeg mener ikke du behøver kortere afstand imellem bjælker hvis du bruger tilsvarende tykkelse i gulvbrædder. Er det kun en midlertidig løsning ( de næste 10-15 år) kan du bare sømme regler på siden af dine dårlige bjælker. Skrue brædder under pr. 30 cm Og så lade det være det bærende til nogle hårde bats, der kan bære varmefordelingsplader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jamen jeg er såmænd slet ikke i tvivl om jeg kan bruge pexrør. Jeg har lavet hele vores overetage gulvvarme med pexrør i varmefordelingsplader.

Jeg søger stadig svar på hvad C/C mål bør være under 20mm forskallingsbrædder for at de kan bære.
Annonce

Du kan få C/C afstanden. Hvis du kan fortælle mig hvor meget der er fra bjælkernes overkant op til der hvor du vil have dit færdig gulv? desuden skal du også tænke på isolering af bjælkelaget for varmen ikke kun skal varme konstruktioner. og du behøver varme fordelingsplader oven på forskallingen for at få fordelt varmen rundt. samt dampspærre/fugtspærre.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 24-11-2014 18:48

Du kan få C/C afstanden. Hvis du kan fortælle mig hvor meget der er fra bjælkernes overkant op til der hvor du vil have dit færdig gulv? desuden skal du også tænke på isolering af bjælkelaget for varmen ikke kun skal varme konstruktioner. og du behøver varme fordelingsplader oven på forskallingen for at få fordelt varmen rundt. samt dampspærre/fugtspærre.

Nu håber jeg ikke jeg virker alt for flabet. Men har du overhovedet læst noget af det jeg har skrevet?

 

 

 

Tak for kaffe


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 24-11-2014 19:23

Tak for kaffe

 

Hvad? Jeg stiller et ret simpelt spørgsmål i mit første indlæg. Nævner isolering og efterfølgende varmefordelingsplader, pexrør osv. Og alligevel bliver der spurgt efter det og tusinde andre ting.

Jeg tror bare jeg lukker denne tråd. LDS er åbenbart ikke hvad det har været.

 

Ja det utroligt ev elmand

Du skriver om bjælkernes dimension og c/c afstand. du skriver at du påtænker dit eks.gulvbelægning er 25 mm tykt
Du skriver du vil montere forskallingsbrædder oven på eksisterende bjælker 20 mm tyk.
Jeg antager du skal have gulvbelægning oven på forskalling igen. ellers bliver det da ikke så behageligt at gå på
Derved bliver ny overkant gulv højere end nuværende.
Du siger også der ikke er plads til en gulvspån og så forskallingsbrædder oven på bjælke.
Så det jeg kan regne ud er at fra ny færdig gulv til overkant bjælke er fra 25mm til 45mm som så allerede er for højt.
Dette er en rimelig stor forskel??

Jeg synes du skal læse det igennem igen og så forklare det, så modtager kan forstå dette. da jeg ikke kan læse dine tanker

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis