Hjælp til sikringsdimension på solanlæg

Hejsa 

Jeg har været på indkøb og fået følgende.

1x60A mppt Laderegulator

710W 12v solceller ( 3x160, 1x130 og 1x100 )

1x1000W ren sinus inverter 12v

3 12v gelbatterier 1x155ah , 1x140ah og 1x135ah 

Jeg vil gerne have alle sikringer som automatsikringer til eltavle for synets skyld.

Afstand fra lader til batterier ca 1meter samme afstand fra batterier til inverter 

Afstand fra solceller til lader ca 4meter

Hvor store sikringer og hvor mange og hvordan skal disse indsættes i forhold til ovennævnte opsætning og hvor store kabler vil i anbefale

Mvh 
Henrik

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Henrik.

Og velkommen her på LDS.

Det må det firma du har købt delene fra, da kunne svare på

Du kan ikke have sikringer på 12 volt siden, i din eltavle. De skal sid ved energikilden. Altså ved lader og ved afgang fra batteri. Så kan de virke som overbelastningsbeskyttelse

Du bør bruge 10-16 mm2 enkelt leder eller dobb. leder 6mm2  på din 12 volt installation altså lader,-> batterier -> inverter. (altså 2 x 6mm2 til minus og 2x6 mm2 til plus. De skal for hvert sæt være lige lange.

 Solceller har vel deres egne kabler for hver sektion. Hver for sig giver ingen af dem over 13 A

Men ialt kan de afgive max 59A

Inverter kan optage 83 A hvis den "tager fuld gas"  kabler forudsættes at ligge frit så de har god afkøling.

På 230 volt siden skal der være automat sikr på 10A eg Hpfi i eltavle Inverter kan kun afgive godt 4A

Her er et par links til godt godnat læsning, Jeg synes det fremgår at der ikke må være akkumulatorer, men læs selv jeg har kun skimmet.

http://www.ds.dk/publikationer/Vejl...anlaeg.pdf

http://www.bis.teknologisk.dk/media...imeret.pdf

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mon ikke der bare skal ringes til nogen som rent faktisk ved hvad de laver??
Skrevet af Bai7200 på 25-11-2014 10:32
Mon ikke der bare skal ringes til nogen som rent faktisk ved hvad de laver??

 

 

Jo, det har du da ret i. Men ud fra de givne oplysninger er det som at deltage i en gættekonkurence, med det mener jeg, at der mangler oplysninger om, hvordan trådstarteren havde tænkt sig, at blandt andet solcellerne skulle forbindes, hvilde data er der på laderelæet o.s.v.

Det må da være trådstarterens opgave at give alle de oplysninger, han har.

 

 


fase
Det hele køre på 12 v som skrevet det var kun anbefalet kabel og sikrings størrelse mellem lader og batteri og op til inverter jeg var i tvivl om.
Takker for svaret
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis