Ny udendørs trappe til kælder

Hej...

Jeg er ved at lave en ny udendørs trappe ned til vores kælder..

Selve væggen mod jord bliver lave i fondablokke med beton i også en rulle fugtspære omkring.

Selve trappen bliver en færdigstøb leveret af elementfabrik, så jeg skal bare have lavet selve hulle i år.

Men det spørgsmålet går ud på er hvad med afløb???

Ingen tvivl om at det mest rigtige ville være at lave et afløb i bunden af trappen, men problemet er bare at kælder gulv, trappe gulv ligger under kloaksystemet.

Inde i kælderen er der ingen afløb i gulvet, de kommer ind ca. 20 cm over gulv...

Kunne man gravet et stor betonrør ned også smide sten deri og lave en slags faskine???


Jesper Pedersen

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er netop sådan en kælder jeg har. Den ligger 40 cm under kloakniveau. Da jeg gravede den ud, piplede der 3 - 4 finger tykke stråler op af jorden, i 2-3 cm højde. Altså det man kalder væld eller kildevæld. Jeg har så drænet grundigt hen til en brønd, og har pumpe i den. Den pumper flere gange daglig i vinterhalvåret.

Det væsentlige er om din grundvand nogensinde når op til kælder niveau. Så kan du ikke bruge faskine. Mener du at faskine er ok behøver det ikke at være i en beton brønd. Et hul, sten ned i, afløbsrør hen til og så fiberdug over, så jorden ikke rasler ned imellem stenene. Man kan også købe færdige plast faskiner. Men grundvand er din fjende i det her tilfælde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.
Det vil være en god ide, at lave faskine. Der tilsluttes til dit nye afløb i bunden af trappen.
Men du kan ikke udføre den det samme sted som hvor afløbet er. Den skal min. 5 meter fra huset da du har kælder.
I forhold til dit nye afløb. Vil det være en god ide at sætte en rensebrønd også.for der vil komme meget skidt ned i afløbet.
Hvis du har belægning rundt om huset som hælder ned mod trappen vil det også være en god ide at etablere en afløbsrist ved toppen af trappen. Da det vil være bedst at aflaste afløbet nede i bunden. denne tilsluttes samme rensebrønd og faskine.
Jeg vil illustrere det med denne tegning:

I forhold til at du vil støbe væggene rundt om trappen. skal du tage højte for jordtryk. Du skal have jern i blokkene og hvad mener du med en rulle fugtspærre? hvor ville du placere dette?
Desuden skal du tage højde for at væggenen skal udføres med nogle ­± tolerancer i forhold til den færdig støbte trappe.

Hilsen Martin

 


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.

Faskinen skal placeres i en dybde der ligger under kælder gulv, hvis man skal undgå pumpe. Så højest tænkelige grundvandstand har betydning for om det virker i alle tilfælde. Jeg har her set at folks nedsivningsanlæg/faskine placeres i et kunstigt dige, og at vandet pumpes op i den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I stedet for afløb o.s.v. kunne du lave din kælder nedgang over dækket så det ikke kan regne ned i den, det vil kunne spare dig for en masse ekstra grave arbejde.

Skrevet af ev elmand på 23-11-2014 18:16

Faskinen skal placeres i en dybde der ligger under kælder gulv, hvis man skal undgå pumpe. Så højest tænkelige grundvandstand har betydning for om det virker i alle tilfælde. Jeg har her set at folks nedsivningsanlæg/faskine placeres i et kunstigt dige, og at vandet pumpes op i den.

 

Hej ev-elmand.

Dette er ikke nødvendigt, da der er krav om, at den skal minimum 5 meter ud fra kælder

 


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Annonce

Der er lige et par ting som bygnings konstruktøren skal forklare mig. og hvad er ikke nødvendig.
1. Hvordan får du vandet til at løbe hen til faskinen, hvis den ikke skal graves ned i dybde under kælder niveau.
2. Hvordan forhindrer du grundvand i at løbe tilbage til kælder hvis den stiger op i faskinen til over kælder niveau.

3. hvordan får du vandet til at løbe hen til faskinen hvis den er fyldt op med grundvand.

Jeg skal lige sige at min gamle fysik lærer fra realskolen bor her i gaden, og jeg skulle nødig have skolepenge tilbage ang. det med forbundne kar og tyngdeloven.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men tror også vi misforstår hinanden. eller jeg misforstod dit svar.
Det jeg svarede på var, at faskinen ikke behøver at ligge under kælder og at kravet er at denne skal ligger 5 meter fra bygning med kælder.
Selvfølgelig skal der pumpe på, når den ligger højere end afløbet. Det har jeg ikke nægtet.

Jeg tænker, at det bedste kunne være at lave afløbet efter tegningen, med faskinen 5 m fra hus. Afløb løber hen i rensebrønd og pumpes op til afløbet i faskinen. Faskinen er placeret 75 cm under terræn. Så der heller ikke grundvands problemer.
Altså hvad jeg forstår, nogle lunde det samme som du skriver

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.

Hej jeg har også sdn en kældertrappe, haroplevet under regnskyl at bunden var fyldt op og vandet var ved at løbe ind.

Jeg løste problemet ved at ovedække kælderskakten med et tagudhæng så det ikke kan regne ned. Efter det ingen problemer.

Vh. Henning

Åh det var sørme en skam, troede lige Martin havde en løsning så mit grundvand kunne løfte sig 40 cm op,  uden at bruge pumpe

Den med overdækning er selvfølgelig simpel, hvis det kun er direkte regnvand der kommer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 23-11-2014 22:25

Åh det var sørme en skam, troede lige du havde en løsning så mit grundvand kunne løfte sig 40 cm op,  uden at bruge pumpe

 

Så skulle man havde sat en højvandslukker på, men det vil også være træls at den heller tiden skal være lukket.

 


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis