Lysning af sæbebehandlet bord

Hej

Har lige slibet og vasket mit bord helt ned, hvor jeg bagefter har givet det en omgang sæbebehandling. Da bordet endelig var tørt, var resultet ikke så lyst som jeg havde tænkt. Jeg har læst at man kan pencle det med oxalsyre for at lynse det. Mit spørgsmål er om det er en god idé at pencle det oven på et bord som er sæbebehandling, eller vil det ikke gøre noget?

På forhånd tak for svaret 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej sknudsen.

Og velkommen her på LDS.

Nu har du jo sæbe behandlet bordet, så er overfladen lukket !

Ja det er lidt sørgeligt, men vejen frem. Du skal dog være klar over at det ikke holder ret længe ved et sæbe behandlet bord. Det er ilten i luften der gør træet mørkt !

Som håndværkeren så korrekt skriver, så vil det gulne over tid igen. Dette kan du delvist afhjælpe ved at bruge noget sæbe med hvid pigment og UV filter i.

/K

Du kan blande pibeler i sæben og så vaske ovenpå det du har vasket, hvis ikke det er hvidt nok giver du en gang til.


susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Annonce

Hej

Hvilken træsort er det ?  har selv i mange år haft et gammelt egetræsbord som vi havde renset op ( det var mørkt da vi fik det ) og det vedligeholdt vi ved at gøre det vådt og så vaske/skure det med almindelig Omo/Valo og derefter tørre det over med rent vand på en opvredet klud indtil det ikke smittede af mere - det var så godt at hvis der blev spildt f.eks. rødvin på det kunne vi blot give det en omgang med sæbe igen og så var det væk ! i al den tid vi havde det bevarede det sin næsten helt hvide farve

hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej, mange tak for jeres feedback! Kommer med et fælles svar til jer her.

Bordet er lavet af teaktræ, og var sæbebehandlet da jeg fik det. Det er senere blevet blevet slebet ned og renset og fået olie i stedet for.
Jeg er nu igang med et nyt projekt for at få bordet så lyst så muligt. Det jeg har gjort end til videre er at slibe det helt ned, og rense bordet med grundrens. Her efter har jeg givet bordet en omgang oxalsyre for at lysne det (hvilket også hjælp).

Mit spørgsmål er nu, hvilket overflade behandling vil i så anbefale hvis bordet skal blive så lyst så muligt og let at holde? Har kigget på hvidolie, hvilket ser ud til at give det en flot hvid overflade. Derudover er der også den almindelig sæbebehandling?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis