Dampspærre indervæg / limning af gipsplade / pladedåse i mur

Hej,

Jeg skal til at sætte 2 x 45mm forskudt rockwool op i min stue. Er kommet i tvivl om der er et krav til dampspærre?

Huset er fra 1929 i 1½ plan og består af inder- og ydermur med hulrumsisolering. Der er udnyttet og opvarmet 1. sal som er renoveret med damspærre. Der er ikke meget puds på "vindues væggen" da det er faldet af da gamle fugtplader, der var sømmet fast, er nedtaget.

På nogen af de andre vægge vil jeg sætte en gipsplade direkte på for at undgå at skulle til at fuldspartle. Kan det anbefales at "lime" den fast med en fugemasse ala den som bruges til at fastgøre toiletter med uden skruer. Er der nogen som har erfaring med dette?

I væggen, som skal have gips direkte, er en stikkontakt i murdåse, skal den rykkes ud til forkant af gipspladen eller skal hullet mejsles større så der er plads til at en pladedåse kan stikke ind i muren og fastgøres i gipspladen?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg nøjes med det som jeg har forstand på.

Du bør trække ny kabel igennem rør, så den kan nå ud i en forfra dåse tíl gipsvæg. Og så trække kabel hen så du får flere stikkontakter. Det er jeg næsten sikker på du mangler. Det samme med antenne og edb udtag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg takker for elsvaret.
Men er der ingen der har prøvet at lime gipsplade direkte på pudset væg?
Og er der krav om indsættelse af dampspærre ved efterisolering?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gipspladerne klæbes nemt fast med Knauf Goldband eller lign. gipspuds, er også væsentligt billigere løsning end lim.

Stikkontakter hvor ledningen kan nå ud af væggen stadigvæk, skal der ikke sættes nye dåser i, men længere skruer i kontakten, at den sidder det længere ude betyder ikke det store.

Hvor du også isolere væggene, skal der opsættes damspærre også ja.

Jeg havde set det som om det var de 2 x 45 mm + beklædning som stikk. skulle rykkes ud. Er det kun en Gipsplade tykkelse så er det ok med den eksisterende dåse hvis ledninger kan nå. Undskyld læsefejlen,. MEN den med flere stikk. står jeg ved.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nævnt andet sted, har jeg også set fliseklæb anvendt. Er det nok at trække nogle striber eller skal pladen fuldklæbes?
Jeg bruger trælægter til efterisoleringen, bundremmem på nyt betongulv m. gulvvarme - er det nødvendigt med en stribe murfolie under lægten?
Er det en idé at bruge karmskruer til fastgørelse af bundremmem i betonen? Jeg har nemlig et par næsten fulde kasser på lager jeg ikke får brugt
Ja det var så 3 nye spørgsmål - Jeg er nødt til at have alting skåret ud i pap. På forhånd tak for gode råd.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej.
I forhold til isolering af stue.
Det ikke den bedste eller optimale løsning at bruge træforskalling og rockwool.
Da der er stor sandsynlighed for fugtophobning i konstruktionen.
Men hvis du absolut vil lave denne opbygning, vil jeg anbefale dig følgerne.
- Brug ikke organisk materiale. Brug dødt "materiale".
- Fjerne alt organisk materiale af væggene. Maling. tapet. puds materiale.
- eks. vægge skal være plane.
- Brug stålreglar C eller Z profiler.
- Rockwoolen placeres med tætte samlinger, samt skal isolering materialet af fuld kontakt til eksisterende vægt. (Det er derfor væggene skal være plane)
- Bygningsreglementet stilles krav om at fugt ikke kan ophobe sig konstruktionerne. Så derfor, i dette tilfælde, er du nød til at anvende en dampspærre.
- Dampspærren placeres og udføres efter montering og udføring af stålreglar og isolerings materiale.
For ikke at beskadig dampspærre vil det være en god ide at krydsforskalle med forskallingsbrædder og derefter gipsplade, uden på dampspærre, for ikke at beskadige denne.

Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ja trælægterne er båret ind og ligger ved siden af saven, så det er dem der bliver brugt Trælægterne kommer jo også til at sidde på den varme side af dampspærren - så at sige næsten inde i stuen og der er jeg da ikke bange for at anvende træ.
Martin, du skriver at alt pudsmateriale skal fjernes - mener du at jeg skal banke al pudsen ned? Det håber jeg da ikke. Hvis der kommer et svagt tryk på rockwool'en, måske 1 cm mindre plads end det fylder, mon så ikke det går ind og sidder nogenlunde tæt til diverse ujævnheder?
Kommer i tanker om at der er radonspærre langs kanten i form af murfolie under beton, det må vel være fugtsikring nok under lægte-væggen?

Stikkontakt på murstensvæg, beklædt med 1 lag gips direkte: Ved etablering af helt ny stikkontakt skal der så laves murdåse til kant af gipspladen eller flugtes med murstensvæggen og så anvende lange skruer til montering af kontakten eller skal der bruges en pladedåse i gipspladen?
Arh. Den går ikke at placere lægter og isolering på den varme side af dampspærren. Så vil der helt klart opstå kondens og skimmel.
Lægter og isolering skal på den kolde side af dampspærren.
Nej du behøver ikke at slå pudsen af, hvis der ikke sidde organisk materiale på dette.
Isolering må hellere placere og trykkes lidt for tæt op af hinanden også mellem eks. væg og mellem dampspærre.
At ligge et stykke murerpap under indvendig budrem har ikke så meget med fugt at gøre. Det har mere at gøre med at træ og beton arbejde modsat hinanden, Derfor vil det være en god ide at indlægge murerpap.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Du kan godt flugte stikkontakt dåse med muren i dette tilfælde. Vær meget omhyggelig med opmærkning i gips pladen, da de lange skruer skal ramme ret præcis ind i dåsen. Evt. kan du bore mindre hul, og så rette til med en kniv, hvor bladet glider rundt i plast dåsen. Husk at tage den røde afblændingslåg af, når du har muret den ind, men inden du kommer med gips.
Jeg kan i øvrigt ikke helt se hvordan du vil sætte gips direkte på murstensvæg, så samlinger flugter over for hinanden, hvis muren ikke er helt jævn. Og så skal der for alvor spartles. Jeg ville pudse det op, med finpuds o.s.v.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Til Martin, jeg sætter det første lag isolering op og fastgør med tråd. Dernæst dampspærre fastgjort foroven hængende frit ned. Derefter lægteskelet og det sidste lag isolering (forskudt) imellem lægterne. Så lægter og dampspærre kommer på den varme side! Det er jo bare en indrykket dampspærre (el kan køres uden at bryde dampspærren). Der er jo i forvejen 75mm rockwool i hulmuren så dampspærren er jo ikke engang ¹/³ inde i isoleringen på denne måde - så må det vel være ok?
Til ev elmand, det korte stykke skillevæg af mur der skal gipsplade direkte på er ikke så ujævn, så spartelkanten kan sagtens klare det, men i forlængelse af muren er opsat en bærende H bjælke i stål, som jeg vil brandsikre ved at beklæde den med gips, og så skal muren jo flugte med den - derfor gipspladen og så slipper jeg jo også for at fuldspartle væggen. Tak for tips til dåsen, som jeg vil følge. Ja og det var en murdåse

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også