Forslag til loftsbelysning i fordelingsgang

I starten af 2015 skal vi have lavet vores entrégang, men jeg er gået i stå mht. lyset. 
 
Vi bor i et hus fra 60'erne, dvs. vi har en lang fordelergang med 2,30 m til loftet. Jeg sætter selv nyt profilbræddeloft op, og havde i første omgang håbet på at finde nogle indbygningsspots á la Nordtronics "Low Profile", da de har en indbygningshøjde på 33 mm, svarende til en lægte og et profilbræddeloft. Jeg ville helst undgå at skulle rode med "urtepotter" skåret op i isoleringen osv., mest fordi jeg har ventilationsaggregat lige over loftet nogle steder. MEN MEN, den pågældende spot har kun en spredning på 40 grader OG et RA-indeks på 85, hvilket jeg ikke helt tror er godt nok i forhold til hhv. den lave rumhøjde og flot farvegengivelse af malerier og billeder på væggene osv... Kommentér gerne herpå hvis jeg tager fejl.
 
Jeg har set indlæg herinde hvor lysbånd nævnes til flotte utraditionelle belysninger, hvilket gjorde mig lidt nysgerrig. I forbindelse med arbejdet i gangen skal jeg nemlig også sætte ny gips på væggene, og kunne derfor snildt få trukket noget el ned og ud i toppen af væggene hvis det var, men jeg mangler inspiration og en idé om hvad der reelt er af muligheder. Eller hvordan bruger man ellers lysbånd? Måske nede ved fodpanelerne??
 
Gangen skal dog heller ikke se "hospitalsagtig ud", men jeg synes det lyder spændende!
 
Er der nogen der har forslag til hvad man gør med en lang fordeler gang, evt. en kombination af spots, lysbånd eller måske noget helt tredje?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
pas på at du ikke får den fuldt oplyst fra gulv til loft, for så bliver den netop hospitalsagtig, og ikke særlig indbydende . Sørg for der også findes skyggeflader spots på kunst lyder rigtig godt... Hvad med pendler? Evt. lidt forskudt til en side?

Mvh.
Martin

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
OK, så er jeg ved at beslutte mig for at lave loftet med Nordtronic's Low Profile spots. Talte med Nordtronic idag, og driveren er indbygget i spottene, så man tilslutter den første 230V og sløjfer videre til de næste herfra (som jeg forstår det).

Men jeg er ret usikker på det med dæmpning. Jeg læste et sted at disse spots virker med en alm. LK lysdæmper type CR eller UNI.
Men andetsteds, bl.a. her på siden, skriver folk at man skal være varsomme med LED lysdæmpning, og det skal være med specielle LK LED dæmpere (vist ikke CR / UNI, vel?)

Nogen der kan opklare disse ting for mig?
Fik du lavet noget der duede. ??
Tænker selv på det samme til en mørk fordelergang. Hvad med at lave det som et indirekte lys f.eks bag en liste langs loftet eller et panel langs loftet vha. dæmpbar LED lysbånd i varm hvid. Har tidligere brugt et farvet lysbånd fra www.easy-light.dk langs min køkken sokkel. De har også et sæt i varm hvid med tilhørende fjernbetjent lysdæmper. http://www.easy-light.dk/produkt/led-lysbaand-varm-hvid/
Tænker det var en mulighed i den mørke fordelergang i min 70ér hus :-)

Proff. GDS arbejde skal man ikke ta´ fejl af ;-)
Fik du lavet noget der duede. ??
Tænker selv på det samme til en mørk fordelergang. Hvad med at lave det som et indirekte lys f.eks bag en liste langs loftet eller et panel langs loftet vha. dæmpbar LED lysbånd i varm hvid. Har tidligere brugt et farvet lysbånd fra www.easy-light.dk langs min køkken sokkel. De har også et sæt i varm hvid med tilhørende fjernbetjent lysdæmper. http://www.easy-light.dk/produkt/led-lysbaand-varm-hvid/
Tænker det var en mulighed i den mørke fordelergang i min 70ér hus :-)

Proff. GDS arbejde skal man ikke ta´ fejl af ;-)
Fik du lavet noget der duede. ??
Tænker selv på det samme til en mørk fordelergang. Hvad med at lave det som et indirekte lys f.eks bag en liste langs loftet eller et panel langs loftet vha. dæmpbar LED lysbånd i varm hvid. Har tidligere brugt et farvet lysbånd fra www.easy-light.dk langs min køkken sokkel. De har også et sæt i varm hvid med tilhørende fjernbetjent lysdæmper. http://www.easy-light.dk/produkt/led-lysbaand-varm-hvid/
Tænker det var en mulighed i den mørke fordelergang i min 70ér hus :-)

Proff. GDS arbejde skal man ikke ta´ fejl af ;-)
Annonce
Fik du lavet noget der duede. ??
Tænker selv på det samme til en mørk fordelergang. Hvad med at lave det som et indirekte lys f.eks bag en liste langs loftet eller et panel langs loftet vha. dæmpbar LED lysbånd i varm hvid. Har tidligere brugt et farvet lysbånd fra www.easy-light.dk langs min køkken sokkel. De har også et sæt i varm hvid med tilhørende fjernbetjent lysdæmper. http://www.easy-light.dk/produkt/led-lysbaand-varm-hvid/
Tænker det var en mulighed i den mørke fordelergang i min 70ér hus :-)

Proff. GDS arbejde skal man ikke ta´ fejl af ;-)
Fik du lavet noget der duede. ??
Tænker selv på det samme til en mørk fordelergang. Hvad med at lave det som et indirekte lys f.eks bag en liste langs loftet eller et panel langs loftet vha. dæmpbar LED lysbånd i varm hvid. Har tidligere brugt et farvet lysbånd fra www.easy-light.dk langs min køkken sokkel. De har også et sæt i varm hvid med tilhørende fjernbetjent lysdæmper. http://www.easy-light.dk/produkt/led-lysbaand-varm-hvid/
Tænker det var en mulighed i den mørke fordelergang i min 70ér hus :-)

Proff. GDS arbejde skal man ikke ta´ fejl af ;-)
Hej Jyden!
Nu skal jeg nok svare, så insisterende som du er ;-)

Ja jeg fik lavet noget der duede.
Jeg endte med at gå med Nordtronics Low Profile spots, jeg havde først købt 6 stk., som fungerede perfekt med LauritzKnudsen MEK 300 CR skydedæmper, men endte med at købe 2 stk. ekstra, så jeg i alt har 8 stk. Low Profile spots i mit nye loft.

Hvis jeg skal ødsle med mine erfaringer havde jeg først sat dem op midlertidigt på nogle stykker spånplade, og når spottene således var ret "fri" til siderne kunne man tydeligt høre dem "brumme" lidt. Det bekymrede mig, men efter profilbræddeloftet er monteret må de siges at være meget lydsvage, jeg har ikke tænkt over det siden.
Faktisk er jeg ret begejstret for spottene, synes de er flotte og lyset er godt, alle spots har samme varme tone (købte dem i 2700K) og dæmpningen fungerer perfekt.
Hej Jyden!
Nu skal jeg nok svare, så insisterende som du er ;-)

Ja jeg fik lavet noget der duede.
Jeg endte med at gå med Nordtronics Low Profile spots, jeg havde først købt 6 stk., som fungerede perfekt med LauritzKnudsen MEK 300 CR skydedæmper, men endte med at købe 2 stk. ekstra, så jeg i alt har 8 stk. Low Profile spots i mit nye loft.

Hvis jeg skal ødsle med mine erfaringer havde jeg først sat dem op midlertidigt på nogle stykker spånplade, og når spottene således var ret "fri" til siderne kunne man tydeligt høre dem "brumme" lidt. Det bekymrede mig, men efter profilbræddeloftet er monteret må de siges at være meget lydsvage, jeg har ikke tænkt over det siden.
Faktisk er jeg ret begejstret for spottene, synes de er flotte og lyset er godt, alle spots har samme varme tone (købte dem i 2700K) og dæmpningen fungerer perfekt.
Hej :-)
Tak for dit svar :-) Go´detaljeret info om dine produktvalg. Beklager den blev sendt et par gange, pc. problemer med at sende dem :-) Jeg overvejer stadig at lave det som et mere indirekte lys med varm hvide lysbånd. Men vil jo nok give mindre lys end med spots. Måske det kan kombineres :-)

Proff. GDS arbejde skal man ikke ta´ fejl af ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også