Spots i badeværelse

Hej Alle

Jeg skal til at skifte loft i badeværelset, og vil gerne have spots installeret. Jeg har en brusekabine, som er hævet 10 cm - loftshøjden er næsten 2.25 m.  Spørgsmålet er hvilket spots må jeg bruge.

Jeg fik af vide af en sælger, at jeg skulle bruge ip67 i brusenichen og ip 44 i resten af badeværelset, jeg kan dog ikke rigtig finde nogle spots som er ip67 som ikke er til at grave ned i haven

Skal jeg vælge 230 V eller 12 V ?

 

Håber i kan hjælpe, da jeg ikke vil lave det forkert.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er lofthøjden under 2.25m så må du ikke installerer noget i loftet, i en radius af 60cm fra brusehovedet!. OG skulle du finde på at gøre det alligevel, så bliver det opdaget ved el-eftersyn ved salg..

Ellers er kravet til belysningsarmaturer i område 2 (>60cm fra bruser) at kapslingsklassen er IP X4

Måske det kan tænkes at det er vurderet at installationen er lavet på et tidligere tidspunkt. Reglerne er revideret gennem årene.
Jeg fik anbefalet disse af en sælger hos greenline, transformer på og seriforbindes.

http://www.greenline.dk/belysning-lamper-c/indbygningsspot-downlights-c/indbygningsspot-12v-c/flashlight-dl84-indbygningsspot-p

Lyver han så?

Nå å Sten Krog, man må vel lave alt det 12 v belysning i loftet man ønsker. Uden at tænke på bruseniche.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af ev elmand på 22-11-2014 00:44

Nå å Sten Krog, man må vel lave alt det 12 v belysning i loftet man ønsker. Uden at tænke på bruseniche.

 

SUK, beklager - i min verden var 12V over-and-out hos private. Men jo det er naturligvis OK at installerer 12V forudsat at trafo´en opfylder de krav som er stillet i SBEi 6

 

 

Er der noget problem med 12 v ? Og kan de serieforbindes som sælgeren forklarede?

Kan man installere med led pærer? Skal man så have en anden strømforsyning? Hvilken ledning?

Mange spørgsmål:-)

Til LED skal du have strømforsyning der passer til LED
Og nu til dags bør man installere LED ( Lang forventet levetid, 80 - 90% lavere strømforbrug)
Man skal aldrig serieforbinde, det er ikke det rigtige ord. De kan forbindes sammen så de lyser samtidig, jeg går ud fra at det er sælgerens mening.
Og 12 volt er udmærket
MEN når nu du vælger så høje lamper, er der en stor risiko for at du er nødt til at gennemhulle din dampspærre. Det er et problem for dit hus, uanset hvilket rum det er. Men i badeværelse er det et specielt stort problem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ville bare lige for at forklare hvad en serie og paralel forbindelse er, da mange bøvler rundt i begreberne:

Dette er en serie forbindelse, hvor lamperne er sat i "forlængelse" af hinanden.

Serieforbindelsen er kendetegnet ved at hvis du skruer en pære løs(fjerner forbindelsen) så er der ingen af de tilsluttede pærer der lyser (sådan var det tidligere på juletræs kæder, til stor morskab for børn, men ikke for far når han skulle finde ud af hvilken en af pærene der var sprunget, eller skuet løs)

Dette er en paralel forbindelse, hvor lamperne er "paralelle" overfor hinanden.

Normalt skal der kun bruges paralel forbindelser både når der tales 230v eller lavvolt installationer 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Selve højden er ikke så stort et problem da jeg har tænkt mig at montere en safeboks på dampspærren. Ved godt at det er at gå med livrem og seler.. er der en anden slags spots i ville anbefale? Skal man bruge downlight ledning når det er 12 v?

Tak for tegningerne, dejligt med lidt konkret :-)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis