Afslutning af tagrygning på tilbygning.

Jeg har netop fået skiftet tagrygning på den ene del af vores vinkelhus.

Taget er bølgeeternit B6 tagplader/rygninger. Min udfordring er, at tilbygningen (vinkelen) på huset har samme højde på tagrygning (hvor det vist normalt udføres sådan at tilbygningens højde er lidt lavere får at afslutningen bliver korrekt) men i vires tilfælde stikker tilbygningens tagrygning faktisk 2-3 cm højere op end den gamle del af husets rygning.

Mit problem består i at jeg mangler noget ordentligt til at lave afslutning med så der ikke blæser sne og andre sager ind på loftet. Der har tidligere været andvendt skumbølgeklodser som tætningsmateriale, men det passer slet ikke optimalt oppe ved skotrende/rygning da det er oppe ca 10cm fra rygningens top og ned på begge sider der mangler tætning, - og underlaget er her vinkelrygningen som den møder på tværs som ligeledes er en lige flade.

Tænkte på at fuge det i stedet, men er egentlig stor modstander af disse metoder, og kan ikke forstå hvis der ikke findes noget alternativ udover bølgeklodserne.

Håber nogen kan hjælpe ASAP.

Mvh.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

" I gamle dage" brugte man bly plader ! Men så vidt jeg ved få der nogle i aluminium der skulle efter ligne dæknings plader som bruges bla. ved skorstenen.

Hej Jørgen.

Tak for svar.

Er det muligt at forme alupladen på samme måde som bypladen? Tænkte nemlig selv på bly først, men det kan man vel ikke få mere? For det allerbedste vil være hvis jeg kan bukke pladen og tilpasse den så vandet løber korrekt fra de 2 rygninger og ned i skotrenden.

Håber det er forståeligt, - lidt svært at forklare på skrift.

Det skulle det være, da det er en ret blød alu. jeg har brugt det som indækning omkring min skorsten og det er et tegltag hvor jeg med en blød gummi hammer kunne banke det i facon ned om stenene så det er helt tæt. Jeg har dog smurt tagtæt på undersiden, for at være helt sikker.

Det kunne jeg også godt leve med - altså tagtæt på undersiden, men før var det tætnet med noget ala tagtæt dog var der bare skubbet bølgeklodser ind og så tætnet udefra med tagtæt, og det synes jeg ikke kan ha sin rigtighed. Jeg må i byggemarkedet og forhøre mig.

Men hvor ville det være lækkert hvis man kunne skaffe blød blyplade - det er mega lækkert materiale.
Ja he he. Hvilke problemer tænker du på?
Alu kom kun i 6 meters ruller og rimelig dyrt når jeg kun skal bruge 30 cm. Fik anbefalet indækningstape fra sika som hedder multiseal. Kender du den?

Det kunne jo være en af naboerne, der var en der fik ondt i røven

Nej den har jeg ikke hørt om.

Ja Håndværker se bare her https://www.retsinformation.dk/Form...?id=126138
Som blyerstatning til inddækninger findes der flere muligheder. Plisseret aluminium er en mulighed.
ellers er produkter som sabetoflex som det hedder når det sælges til blikkenslagere eller wakaflex når det sælges til tømre.
3. mulighed er Perform. Wakaflex er nok det der er nemmest at få fat i som GDS mand. Det udemærker sig ved at være selv vulkaniserende. Hvis du fjerner beskyttelses folien på bagsiden og klæber 2 stykker sammen, kan du efter ca. 1 minut ikke trække dem fra hinanden.


Det fikser jeg...

Ja der er sikkert høje priser på bly, for naboen får nærmest jule lys i øjnene når han på sine gammel jerns ture får fat i gamle blyrør og plader.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis