Korrespondance virker ikke

Hej, vi har lige købt hus med 4 korrespondance kontakter til lys i gang og et andet sæt med 3 kontakter til undendørs belysning. Problemet er, at de 4 kontakter tilsyneladende virker helt tilfældigt: nogle gange kan man tænde for lyset, andre gange ikke. I nogle tilfælde skal man tænde for to kontakter samtidigt for at tænde eller slukke.  

Den udendørs belysning virkede da vi flyttede ind, men ikke mere.

Betjener vi det forkert eller hvordan fejlsøger man på korrespondance? Har set de mange indlæg om korrespondance herinde, men ikke fundet det rigtige.

Mvh

MichB

Hej, vi har lige købt hus med 4 korrespondance... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I stedet for at købe nye kontakter, kan du i første omgang tage kontakten af til udendørs lys, og montere de 2 ledninger sammen i samme klemme, måske en samlemuffe. Så skal udv. lys virke ellers kan det være fase ledning der mangler strøm i.
Når du har begge afbrydere ude, skriver du farver op, og hvor de er monteret. hvilken farve sidder i P klemme (den røde) i korrespondancen og hvilke farver sidder i de andre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kan nu se, at der slet ikke er spænding på de to kontakter, men kan ikke se hvorfor. Så nu er det vist tid til at ringe efter en elektriker. Tak for hjælpen.

Det er en god beslutning, lad os bagefter høre hvad konklusionen bliver. Hvis altså du er hjemme og får talt med ham.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elektrikerens bedste gæt var, at husets tidligere ejer har forsøgt at lave korrespondance istedet for kiprelæer, for han fandt to delvist defekte kiprelæer og de små fjedre bag tangenterne var fjernet. Så ud røg det hele, nye relæer og fjedre ind og nu virker det. Den havde jeg ikke lige set komme :-).
Tak for hjælpen!
Det lurede mig at der var noget, "helt galt" 4 korrespondancer ser man næsten aldrig. Du får fingeren thumbs up for tilbagemelding.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis