Timetæller på BAXI oliefyr MK4 - AVS 37.390

Jeg skal have monteret en timetæller på fyret, så jeg bedre kan holde øje med forbruget.

Jeg har fundet klemrækken der lukker op for spændingen når fyret skal i gang, men desværre allerede når forvarmningen begynder.
Jeg kan imidlertid ikke finde stedet hvor den efterfølgende lukker op for spændingen til relæet der lukker op for olietilførslen når fyret går i gang.

Er der et klogt hoved herinde der kan guide mig frem til det sted jeg skal tilslutte timetælleren?

På forhånd tak.

René

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen på siden

Jeg har et Baxi MK3, jeg monterede timetælleren, sammen med magnetventilen, så tæller den kun den tid hvor der bruges olie.

Jeps - det er netop det jeg vil, men jeg søgte hjælp til hvor det gøres, da jeg ikke kan finde tilslutningen til magnetventilen.

Det vil være super fint hvis du kan give mig lidt hints til, hvor jeg rent fysisk finder tilslutningsstedet hvor magnetventilen får sin spænding fra.

På forhånd tak!

René

Du skal finde tilslutning til magnetventil i kontrolkasse på brænder. Dette oliefyr kan monteres med flere fabrikater i brændere f.eks Bentone. Tager du dæksel af oliebrænder, kan du sikkert følge ledning fra magnetventil. Er det Danfoss eller en anden kontrolkasse.

Men der er ikke meget forskel, kun opstart tid,  om du tager signal fra selve oliebrænder, eller magnetventil.

Desuden skal du jo kende dysestørrelse, dysetryk, og dysekarakteristik, hvis du skal vide hvad den bruger i hver aktive time.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af RenéM på 19-11-2014 17:59
Jeps - det er netop det jeg vil, men jeg søgte hjælp til hvor det gøres, da jeg ikke kan finde tilslutningen til magnetventilen.

Det vil være super fint hvis du kan give mig lidt hints til, hvor jeg rent fysisk finder tilslutningsstedet hvor magnetventilen får sin spænding fra.

På forhånd tak!

René

 

Du kunne jo følge ledningen fra magnetventilen, og se hvor den ender.

 

Magnetventil får sin spænding i kontrolkassen på brænder. Når du har dæksel af brænder, ser du kontrolkassen. Den har en rød lampe/knap. Du skruer kontrolkassen af og kigger bagpå (den har stikforbindelse, så ledn. bliver i klemmer).

Der sidder der et tilslutningsdiagram, hvor du kan se symbol for en motor, en tændtransformator, en fotocelle, og en magnetventil. Nu kan jeg ikke tegne  her, men en lille firkant med en skrå streg igennem, + en streg med et lille kryds ud fra enden af firkanten.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej Elmand

Tak for dit uddybende svar.
Jeg er desværre ikke fagmand, så det er lidt problematisk for mig at finde kontrolkassen til magnetventilen.

Ud fra din beskrivelse, samt ledningerne der går ned til kassen, sidder den ca. midt i, lige under 'expansionsbeholderen'.

På forsiden sidder der en rød knap (dog uden lys i) og i toppen sidder der 2 kraftige skruer i højre side, men dem kan jeg ikke få af pga. 'expansionsbeholderen'.

På venstre side sidder der forrest en meget lille stjerneskrue som jeg har fjernet, men desværre kan jeg ikke åbne sidestykket.

Jeg har ikke brugt kræfter (vold), da jeg ikke vil risikere at ødelægge noget.

Er det muligt at komme ind i boksen uden at skille hele fyret ad (expansionsbeholder mm.), eller er jeg helt galt på den nu?

NB: Jeg havde lavet et billede af hele molevitten, men desværre kunne jeg heller ikke finde ud af at uploade det sammen med mit indlæg - SNØFT.

René
Der er et diagram her til danfoss. Side 6. http://www.danheat.dk/imgdb/docs/dkSPARK18-26W(DH20EI)in_09_224.2008_224.pdf
Hej LL1

Tak for linket, men det hjælper mig desværre ikke så meget med at få åbnet for kontrolkassen.

Når jeg er kommet ind i den, så er jeg ret sikker på jeg kan finde den ledning der aktiverer magnetventilen.

René
Er den ikke klipset på?
Jo -den er formentlig nok klipset på, selvom den ikke helt vil 'slippe'.
Har fået den lidt ud så jeg kan se ind, men det er desværre kun til bagsiden af selve printpladen.

Nu har jeg så fået fjernet de 2 umbracho skruer i toppen og fået dækslet af.

Her er der godt nok ledninger, og helt sikkert også den til magnetventilen (bagerst), men det er pakket og lavet på en måde hvor jeg ikke kan komme til at måle, og slet ikke at kunne udføre noget arbejde - uden hele brænderen med alt tilbehør afmonteres.

Den opgave ligger nok for langt væk til mig - SNØFT.

Jeg havde lige en bliktud forbi og kigge på sagen og han var næsten lige så forvirret som jeg selv.
Han oplyste, at det tidligere var Danfoss der lavede udstyret og så kunne det hele lige tages ud, men nu lader til til ikke længere at kunne lade sig gøre.

Hvorfor pokker skal det være så svært....

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis