Renovering eller Nybyg - hvordan defineres forskellen rent juridisk/ansøgningsmæssigt?

Jeg vil høre hvordan der skelnes mellem renovering og nybyggeri set fra kommunens vinkel. Jeg har et ældre hus der skal renoveres, dog bliver det måske som omfattende at der ikke gemmes meget af det oprindelige. Jeg ønsker dog ikke at det skal opfattes som nybyggeri ved ansøgningen. Så hvor kan jeg læse hvor grænserne går for man kan få ansøgningen igennem som renovering?


:
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke definitionen nøjagtigt.

Jeg mener og have hørt at så længe lidt af væggen er tilbage er det en renovering. Mener dog også at have læst hvis man berører mere end 25 % af grundarealet skal der renoveres til ny standard, og derfor kan du så ligeså godt bygge nyt og overholde gældene regler og nyt på din BBR. Det er jo gavnligt for din vurdering af huset men ikke for din tegnebog.

Ellers kan man jo glemme og spørge om lov og bare gå igang med det og håbe på det går godt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej Fiahgt,
Tak for info,
Hvordan tænker du det er gavnligt for vurderingen at bygge nyt? Jeg tænker nemlig det modsatte.
F.eks i mit tilfælde er huset gammelt og er ikke blevet synderligt forandret siden 1960 (udover lille tilbygning fra 1970), så jeg er lidt nervøs for om vurderingen vil eksplodere ved nybyggeri kontra renovering. Det er meningen at isolering og alt skal bringes op til dagens standard.

:
Hej.
Renovering gælder inden for den samme aktuelle ramme som bygning er. hvis bygningen udvides ift. eksisterende antal m² eller ændre funktionalitet i forhold til rummets art vil dette blive til nybyggeri. hvad jeg forstår af bygningsreglementet.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis andre skulle være interesserede i dette emne så fandt jeg et link der beskriver forskellen: http://bygningsreglementet.dk/file/285699/vedligehold_opfoerelse_ombygning.pdf

:
Annonce
Jo tak.
Så havde jeg tolket det rigtig.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det er som bekendt nemmere at få tilgivelse end tilladelse, så hvis du blot renoverer det eksisterende hus iht. BR 2010, og derefter indberetter husets nye energimærke + de evt. ændringer der er foretaget i beboelses m2 og antal badeværelser, så slipper du nemmest over det.

Men når du renoverer så drastisk, er det også næsten synd at huset kommer til at stå som opført i 1960, og det vil klart kunne gavne en evt salgspris på et tidspunkt at huset er opført i 2014, hvilket egentlig vil være sandheden.

Men der er fordele og ulemper ved alt

Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk
Skrevet af GDS2013 på 24-11-2014 16:48
Det er som bekendt nemmere at få tilgivelse end tilladelse, så hvis du blot renoverer det eksisterende hus iht. BR 2010, og derefter indberetter husets nye energimærke + de evt. ændringer der er foretaget i beboelses m2 og antal badeværelser, så slipper du nemmest over det.

Men når du renoverer så drastisk, er det også næsten synd at huset kommer til at stå som opført i 1960, og det vil klart kunne gavne en evt salgspris på et tidspunkt at huset er opført i 2014, hvilket egentlig vil være sandheden.

Men der er fordele og ulemper ved alt

 

Du sidder vel ikke og anbefalder et brud på bygningslovgivningen?

Men han når nok at komme ind i 2015 inden da. Det bedre at tænke langsigtet

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg har skam godt styr på reglerne, og de siger at det påhviler ejeren at bygninger bliver ajourført i BBR hvis der foretages ændringer, mere er der ikke i det ifm. renoveringen han påtænker


Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk

Det har du ret i, men det er kun for 25% af eks. bygningsareal. hvis renovering findes større end de 25% op til 100% skal der laves en varmetabs ramme. Så det ikke længere nok kun at anvise til BBR, hvis renovering sker mere end 100 %, så er det nybyggeri.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis