Renovering eller Nybyg - hvordan defineres forskellen rent juridisk/ansøgningsmæssigt?

Jeg vil høre hvordan der skelnes mellem renovering og nybyggeri set fra kommunens vinkel. Jeg har et ældre hus der skal renoveres, dog bliver det måske som omfattende at der ikke gemmes meget af det oprindelige. Jeg ønsker dog ikke at det skal opfattes som nybyggeri ved ansøgningen. Så hvor kan jeg læse hvor grænserne går for man kan få ansøgningen igennem som renovering?


:
Jeg vil høre hvordan der skelnes mellem renovering... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tillægsspørgsmål ang. byggeansøgning:
Når jeg læser om dette så kan jeg se at en renovering af et hus hvor der ikke ændres på etage arealet ikke kræver en ansøgning. Men betyder det så også at jeg i teorien kan fjerne 5m2 i den ene ende af mit hus og tilbygge dem i den anden ende uden at skulle bringe myndighederne ind i det? (situation hvor alle afstandskrav osv er overholdt)

:
Fiahgt : Tak for input, det må komme an på hvordan man fortolker en 'udvidelse af etagearealet'? hvis en bolig er 100m2 før ombygning og 100m2 efter ombygningen kan jeg ikke se at etagearealet er udviddet? Men måske læser du noget andet en jeg.

:
Det er korrekt men du kan ikke bare flytte rundt på kvadratmeter ved bygge i den ene ende og fjerne i den anden ende. Det er jo tilbygning og en nedrivning hvis det er.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ja, generelt siger man at hvis sokkellinien og eller facade udseende ændres, så skal det vendes med teknisk forvaltning, men oftest er det bare en mindre formalitet at få bragt i orden.

Du får lavet et par nye håndtegnede skitser med mål på over hvordan du vil lave ændringerne ifm renoveringen, og så kører du op og snakker med dem, når det så er ok kan du gøre det på din egen måde, og så får du også sjølefred.

Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk
Hmmm... Ved så drastisk en ombygning, er der så ikke krav om ny værdifastsættelse? ...så er man vel lige vidt med beskatning osv.? ...Iøvrigt så vil så omfattende renovering vel heller ikke være rentabel i forhold til nybyg, eller? (lurer over på DSBK)

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis