Mure bryggersdør til, bordpladehøjde for lav

Jeg er ved at slå bryggers og forgang sammen. Den ene dør bliver erstattet af et vindue, dog bliver der muret op i bunden. Der skal være bordplade under det nye vindue. 

Problem: Vinduet's top og bund skal flugte med de andre vinduer på husfacaden. Dette betyder at fra gulvet i bryggers op til bunden af lysningen bliver der kun 84,5cm. Jeg vil gerne have en bordplade i højden 90cm. Men så stikker den op foran vinduet?

 

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tja enten kan du sætte et mindre vindue i, eller også må du grave ud 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Lige Pt overvejer jeg at mure et ekstra skifte i murværket. det vil hæve vinduet med 5cm som burde være lige på grænsen.
Ulempen er at så er de to udvendige vinduer ikke lige høje.

De er i forvejen ikke lige bredde, men det betyder vel knap så meget. Men tror det bliver sådan.
Hej.
Hvordan kan du være at du vil have vinduer i en højde på 90 cm hvis de andre er 84.5 høje?
Det ville ikke blive det pæneste resultat med et vindue der har en anden højde forskel.
Hvis du vil op i den højde ville det være en god ide at få et vindue der er mindre, som stadig kommer til at flugte til overkant af resterende vinduer og dør. Derved kan du rede udseendet på flugten af vinduerne.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Til Martin: Det var vist bordhøjde der kun kunne blive 84,5

Til Dreamer81: Det er ofte bedst at lave bunden på sådan et vindue "noget højere" end de andre. Det med kun 1 skift op i bunden, kan se ud som om det er en fejltagelse. Så mindst 3-4 skift op, så man ikke er i tvivl om meningen. Samtidig får du plads til lidt fliser over bord hvis det er med i planen.

Når den så bliver lavere, kommer der måske ikke harmoni i forhold til bredden. Men tænk så på om ikke det ville se bedre ud med en todelt vindue. Altså en sprosse ned midt i, så du får 2 mindre. Men det er jo lettere for dig at se når du står foran huset. 

 Overkanten af vinduer bør i alle tilfælde flugte


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ideen med 3-4 skift mere giver god mening. 
Vinduet er 91,4cm bred. Dette mål ligger fast.
Hvis jeg skal flugte det andet vindue på facaden bliver vinduet 132 højt.

Hvis jeg ligger 3-4 skift mere i, bliver vinduet ca 112cm højt. Det  harmonere måske bedre med bredden?

Jeg har vedhæftet to billeder af situationen. Det andet vindue på facaden er 132x132cm

 

Annonce

Hej.

Der er ikke noget i vejen for du kan lave vinduerne så de flugter udvendigt, og du samtidigt har en højere bordplade. I mit køkken er der et spring fra bordpladen og ned til vindueskramen, og det er helt OK, faktisk giver det en OK adskillelse mellem bordpladen og vindueskarmen med "pynt" osv.... Ud i et ville fx blomster være malplacerede i forhold til rengøring og hygiejne...

Med springet er man ikek i tvivl om hvad der er bord og hvad ikke.. også i forhold til hvad der ligger hvor osv.

Evt kan bordpladens hulkehl liste gå hele vejen igennem for at adskille vindue og bord endnu mere.

 

MVH Njord


MVH Njord

Både vinduet længst til højre og det lille i midten er begge stort set kvadratiske. Så den sidste kunne også være tilnærmelsesvis kvadratisk. Og det med en sprosse i midten, kan jeg nu se at der ikke dur.

Og undskyld Njord, det med vindueskarm der er under bordplade, mener jeg hører gamle huse til, hvor der ikke er andre løsninger. Men godt at du er glad for det.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mit hus er såmænd en årgang 02...


Altså 2002 :-)

I mit tilfælde handler det lidt om at få højde på vinduerne uden det går ud over proportionerne..
Og samen med en indrykket murlinie osv er det velfungerende, og jeg er glad for de lidt lave vindueskarme i stuen, da de jo ligge ri samme højde hele vejen rundt :-)

MVH Njord


MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis