Lille klods på glasfiber

Jeg har en båd med glasfiber skrog, herpå vil jeg gerne lime en klods, hvorpå jeg kan montere en transducer (Garmin downwu).

Jeg ønsker ikke at lave hul i skroget for at montere giveren (der er i forvejen en gammel transducer, jeg kan demontere og bruge som skroggennemføring til kabel), jeg vil hellere lime en klods på skroget.

Jeg har tidligere haft en nylonklods limet på en båd, den sugede fugt og gik løs, og nu til mit spørgsmål:

Hvad skal klodsen bestå af, og hvad skal den limes fast med?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Prik . . . .

Det har ikke været din nylon klods der har suget vand, det er ganske umuligt ! Det har nok snarere været en forkert lim du har brugt.

Du skal ikke have den siddende på en klods, men i et fast støbt rør. Find en stump plastrør der kan indeholde din trans. Røret tilpasser du så det står lodret på siden i forhold til bådens bund, altså med åbningen op. Støb røret fast til bunden, først skal du lige slibe gelcoatsen af så du kommer ned til den rene glasfiber, krads røret ru på ydersiden og støb det så fast til bunden med lidt glas måtte. Når det er hærdet af ca. 24 timer skal du montere din trans nede i røret så det får den lige vinkel i forhold til vandlinien, Vandret ! Hæld så polyester ned omkring så transen bliver dækket af polyester, lad det hærde igen 24 timer og den bliver siddende for evigt eller næsten  Du kan købe et komplet sæt til støbningen hos www.mmc.dk

Er det en Hækmonteret transducer ?

Nylon kan godt suge vand, og det er ikke nemt at lime på, måske sikaflex 221 kan bruges?

 

Jeg har lavet et beslag til min hækmonterede transducer, så skruerne er langt over vandlinien.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er en hækmonteret transducer på et rustfrit vippebeslag, der er beregnet til fastskruning på bådens bagende. Hvad klodsen skal bruges til er ikke helt forståeligt.

Traditionelle transducere, der anbringes i et indvendigt rør på bådbunden, behøver ikke også indstøbes med polyester. Det er absolut helt tilstrækkeligt blot at fylde f.eks. madolie i røret. Der må bare ikke være det mindste luft imellem transduceren og bådbunden. Olie kun fordi det er frostfrit.


Finnband

Hvis der bruges madolie skal der efter fyldes af og til ! Polyester giver en fast masse der ikke skal efter ses og det virker, har selv lavet nogle stykker efter hånden.

Den transducer der er tale om, skal ikke sidde i rør, ej heller kan jeg bruge hæk montering, idet min båd er rund agter.

Det jeg gerne vil vide er, hvilket materiale en klods der limes på skroget skal bestå af, og hvilken lim jeg kan bruge til dette, da det jo er under vand hele tiden.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af prik4 på 19-11-2014 09:14

Den transducer der er tale om, skal ikke sidde i rør, ej heller kan jeg bruge hæk montering, idet min båd er rund agter.

Det jeg gerne vil vide er, hvilket materiale en klods der limes på skroget skal bestå af, og hvilken lim jeg kan bruge til dette, da det jo er under vand hele tiden.

 

Se det er jo en helt anden snak, da du jo ellers har skrevet at du ikke vil bore i skroget ! Der er allerede et hul kan jeg nu forstå. Så om du laver to huller mere skulle ikke have den store betydning, så kan du bruge din nylon klods igen og fylde tætnings middel imellem glasfiber skroget og nylon klodsen. Tvivler nemlig på at du kan få en lim til at holde i de omgivelser.

 

 

 

 

Den bedste løsning, ville være en glasfiberklods, og så slibe gelcoaten at, hvor den skal monteres, og så støbe den fast med polyester, og så en gang topcoate, og nogle lag epoxy-primer.

Du kan jo selv støbe en glasfiberklods, hvis du ikke kan finde noget du kan bruge.

Du kan jo evt indstøbe fladhovede bolte i klodsen....

Hej Har selv en af disse transd.
jeg har monteret den i bunden i motorrummet, da det var det mest praktiske sted at anbringe den.
Jeg sleb ca. 10x10 cm ren i gelcoaten, klemte en pæn klat af marinebinder ud på afslibningen, og trykkede bunden af transd. ned deri, altså faktisk kontakt med glasfiberen.
Dette var en prøve, da jeg ikke kendte tykkelsen på fiberen, og om der var luft deri.
Båden er en elan 31/33 og jeg har aldrig haft udfald i billedet på loddet.
Hmmmm.
Er det din mening den skal monteres udvendig, skal den monteres så dybt at luft ikke kan drille den.
Mit spørgsmål går på hvad klodsen skal laves af, og hvordan den kan sættes fast på skroget udvendigt.

Det lyder som en god ide, Jens, at indstøbe bolte til montering, hvis jeg laver en glasfiberklods.

Autoole, du bringer et nyt forslag på bane, idet jeg ikke regnede med, at en Downwu kunne monteres indenbords.
Er vi helt enige om, at det er den slags transducer fra Garmin, som giver "fotobillede" af havbunden?
Er kølen ikke i veje, så den skygger for billedet?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også