Etablere indkørsel.

Hej med jer...

Vi har lige købt os en kolonihave, hvor vi har nedlagt en del af forhaven til indkørsel.

Min plan "so far" er at grave ud og smide grå granitskærver i str. 2-3 cm, så de ikke sidder i sko og lign. og bliver slæbt for meget rundt.

Disse sten vil jeg køre ned med en pladevibrator så de netop ikke stikker af.

Er der noget jeg skal tænke på i forbindelse med dette ?

Måske er jeg på afveje, er der bedre ideer. så shoot me.

hygge

Kim

Mvh.

Kim
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, nu har du ikke nævnt dybden, men den kunne I gøre jer nogle overvejelser omkring. Jeg synes det er edderflot med cirka 10 centimeter, så der vokser lidt grønt op imellem granitskærverne, uden det spolerer deres effekt i mange år! Granitskærver er smukke, ligger godt og er herlige at betræde. Godt valg. Overvej en lidt flydende overgang til haven. Med mindre, selvfølgelig, I ønsker en stringent have.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Nej, jeg har ikke været i Pakistan :lol:

Mht. til dybden, har vi snakket om at smide dem ca. 7,5 - 10 cm ned under det øvrige niveau, jeg ed ikke når du mener dybde om det er for man kan se højden eller blot pga. det grønne der vokser op, hvor hurtigt det kommer eller ej.

Jeg havde nu forestillet mig der ikke skulle komme super meget grønt.

Har du nogle erfaringer med hvorvidt der vil komme kørespor ?

Jeg tænkte jeg ville satse på at have en bunke tilbage, mean ligge kunne drysse ud der hvor bilen holder, hvis den skulle synke lidt, er ikke klar over om det er den rigtige metode men det vat mit skud.


Mvh

Kim

Mvh.

Kim
Hvis du vil vegetationen til livs dér - på sigt altså - må du have femten, tyve centimeter ufrugtbart materiale ovenpå jorden. (Glem alt om at hakke ukrudt og vær sød ikke at bruge gift). Der vil helt sikkert komme kørespor med tiden. Hvornår, hvor dybe og hvor harmoniske afhænger af dit forarbejde. Altså tykkelse, afretning og vibrering. Når du engang skal reparere på det, er det en god ide at tage en bladrive og løsne lidt i det øverste lag i og omkring de nedsunkne områder. Fyld dine "friske" skærver på med en svag forhøjning hen over midten og vibrer på plads. Er det de svenske, grå skærver, der er herligt grove og matte - meget stoflige? Siger sig selv at du sparer meget arbejde ved at undlade spin og blokering på området.

Jeg ville grave tyve centimeter ned (ud?). Hvis jeg opdagede at der var et fast lag lidt længere oppe eller nede ville jeg benytte det. Manglede jeg råvareressourcer ville jeg smide et læs billigt stabilgrus i bunden og vibrere det godt. Alt efter skærveressourcer ville jeg tilpasse laget og så fylde op til niveau med skærver. Jeg ville bruge en skovl og en stærk rive til afretningen. Vibrere og rive på skift indtil tilfredsheden indtraf.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Jeg har en indkørsel i granitskærver.

Jeg har graves 25 - 30 cm ud og lagt en fiberdug, vores jord er leret. herefter ligger der så 20 - 25cm stabilgrus, lagt ud i to omgange og vibreret sammen med en meget stor tung diesel vibrator. over dette ligger så et jævntlag på ca 5 cm i granitskærver der er udlagt og afrettet og vibreret med en almindelig pladevibrator.

Det ligger fint og ret fast selv om der er en vis hældning ud mod vejen.

Kanten har jeg lavet ved at sætte en betonblok 21x21x42 (Tegula fra Spedalsø betonvarefabrik) i stabilgrus før selve indkørslen blev lavet.

Jeg har ikke specielt store problemer med ukrudt men der kommer jo altis lidt græs.. Men der er ret let at hive op.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Annonce
Rigtig flot arbejde, Njord. Måske behøver man ikke være lige så grundig med sin kolonihave, hvor jeg antager at sliddet er væsentligt mindre!?

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Måske ikke men arbejdet er kun lidt værre ! Og så holder det længere. Omkostningerne er også ca de samme. Men benyt en rendegraver til udgravningen det tager ikke lang tid for ham men oceaner med en skovl...
Kig under entreppenører eller maskinstationer hvis du ikke kender nogen.

Kend begrænsningerne og brug maskiner når det er fornuftigt.

Garagen i baggrunden er iøvrigt selvbygget fra bunden, men en garage kan jo ikke blive stor nok... min er kun 52 kvm og med et depotrum på ca 25 kvm på loftet. så har det været nødvendigt at bygge til på siden.... for at få plads til traileren brændet osv...

Men sidebygningen er ikke helt færdig endnu men snart bliver den det jo.

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Igen; flot arbejde, Njord. Må jeg henlede brugernes opmærksomhed på træbeklædningen...

Bemærk, at det fungerer rigtig godt med vandret beklædning på mindre flader, hvorimod store flader i reglen synes mere harmoniske ved lodret beklædning.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Jeg havde indtil dette forår en indkørsel bestående af lige dele stabilgrus, jord sand og ikke mindst ukrudt, altså en jævn grim indkørsel...

Efter en meget enkelt nivellering af underlaget, satte jeg en række brosten mod fortovet, disse fik lige en ordentlig omgang beton for at holde på sagerne. Derefter lagde jeg en fiberdug ud (dobbelt lag), og derefter omkring 5 cm granitskærver(gråmix).

Til trods for utrolig meget ukrudt og ikke mindst græs inden jeg gik igang, er det utrolig minimalt hvad der finder vej gennem fiberdugen. Jeg vil næsten tro at det græs der vokser er kommet overfra.

Og jo der kommer kørespor, men det er jo det herlige med granitskærver, en tur med riven og det er smukt igen. Jeg har ikke stampet det på nogen måde, var lidt bange for om det blev trykket gennem fiberdugen.

BTW: fiberdugen er den billige salgs fra Jem og Fix 229,- pr 25m2

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Men hvordan er det at gå på - f.eks. piger med hæle på - for jeg har en meget! lang indkørsel, og kunne da godt falde for denne løsning - evt. med en række fliser til at gå på.

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis