Hvor længe skal trykimprægneret træ tørre før maling?

Der er sikkert svaret på dette tidligere, men i så fald var min fantasi ikke god nok til at finde det via søg, så derfor...

Jeg har netop fået sat en altan af trykimprægneret træ op, og ved, at det skal tørre før jeg kan male det. Spørgsmålet er så, hvor længe? Tømreren siger, at det drejer sig om dage, men andre snakker om halve og hele år!

Hvad skal jeg rette mig efter? - Og hvad skal jeg male med? Altanen skal være hvid, bliver kun sjældent gået på, og skal helst være malet (ikke tynd træbeskyttelse).

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Der er sikkert svaret på dette tidligere, men i så... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

1. Start med og afrense træet i grundrens og eftertørre det med vand.
2. så kommer grundingen, først grundingsolie, vådt i vådt til træet ikke kan suge mere, blanke flader matslibes.
3. der grundes der med en grundmaling beregnet til udendørs brug (fungicid), (få den tonet i nogenlunde samme farve som færdigfarven), den optimerer vedhæftningen på udsatte steder så som gulve, sternbrædder, o.s.v.)
Der er desværre ikke ret mange der ved, at der findes både udendørs og indendørs grundmaling.
4. Til sidst skal den have 2 lag terpentinbaseret heldækkende træbeskyttelse i ønsket nuance.
træbeskyttelsen kan godt bruges på gulvene, for som du skriver er det mere eller mindre beregnet til lettere brug.
Det skal være en terpentinbaseret træbeskyttelse.
Mærket på produkterne er ikke så vigtigt, bare træet er tørt nok, ca. 15%, og du overholder de tørre og hærdetider som er beskrevet.
Så har du en altan, du kun kan nyde.

colormann
Citat fra colormann

Hej

1. Start med og afrense træet i grundrens og eftertørre det med vand.
2. så kommer grundingen, først grundingsolie, vådt i vådt til træet ikke kan suge mere, blanke flader matslibes.
3. der grundes der med en grundmaling beregnet til udendørs brug (fungicid), (få den tonet i nogenlunde samme farve som færdigfarven), den optimerer vedhæftningen på udsatte steder så som gulve, sternbrædder, o.s.v.)
Der er desværre ikke ret mange der ved, at der findes både udendørs og indendørs grundmaling.
4. Til sidst skal den have 2 lag terpentinbaseret heldækkende træbeskyttelse i ønsket nuance.
træbeskyttelsen kan godt bruges på gulvene, for som du skriver er det mere eller mindre beregnet til lettere brug.
Det skal være en terpentinbaseret træbeskyttelse.
Mærket på produkterne er ikke så vigtigt, bare træet er tørt nok, ca. 15%, og du overholder de tørre og hærdetider som er beskrevet.
Så har du en altan, du kun kan nyde.

colormann

Tak for den udførlige beskrivelse. Den lyder desværre både dyr og besværlig, men jeg må jo hellere få smøget ærmerne op og få det gjort til foråret! Du skriver, at det skal være træbeskyttelse - jeg går ud fra, at det betyder, at udendørs maling ikke er godt nok!?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej igen

Jeg vil bare gøre opmærksom på, at hvis du vælger et produkt der både kan bruges inden og udendørs, indeholder det ikke antiskimmelmidler,
og det kan betyde problemer med vedligeholdelsen, på længere sigt,
Da du netop har vandrette flader, hvor vandet kan få lov og ligge igennem længere tid, vil jeg ikke anbefale et produkt uden antiskimmelmiddel, men det kan sagtens bruges.

Colormann
Hej Thomas.
Ang. maling af trykimprægneret træ, drejer det sig bare om at træet skal være tørt, mindre end 20% vandindhold. Du maler vel kun på den ene side, så fugten kan jo hurtigt komme ud nedad. En anden mulighed er trætjære og olie. Træbeskyttelse m. m.
Venlig hilsen
Esthers erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også