Hvor længe skal trykimprægneret træ tørre før maling?

Der er sikkert svaret på dette tidligere, men i så fald var min fantasi ikke god nok til at finde det via søg, så derfor...

Jeg har netop fået sat en altan af trykimprægneret træ op, og ved, at det skal tørre før jeg kan male det. Spørgsmålet er så, hvor længe? Tømreren siger, at det drejer sig om dage, men andre snakker om halve og hele år!

Hvad skal jeg rette mig efter? - Og hvad skal jeg male med? Altanen skal være hvid, bliver kun sjældent gået på, og skal helst være malet (ikke tynd træbeskyttelse).

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Den imprægnering man bruger i dag, er ikke andet end saftevand, så derfor burde du kunne male det med det samme.

Med mindre der står dato på træet, man man jo reelt ikke vide hvornår det er produceret. I fald af at man ikke må male på nyt trykimp. træ, så skal man vel regne fra produktionedatoen.

Mvh ThomasB
Hej Thomas.

Jeg har erfaring med at det kan betale sig at vente til træet har fået lidt sollys, og er dampet af.

Min erfaring er også at træ fra samme stabel på byggemarkedet kan falde meget forskelligt ud, når man maler det hurtigt efter opsætning. Nogle gange er det gået godt andre gange er det knap så godt. Så de sidste gange jeg har brugt trykket træ har jeg malet dem efter nogen tid, altså 1 månede når det har være flot vejr.

Mvh.

René

Hej

Trykimprægneret træ må ikke udleveres inden det er tørt, og burde kunne males med det samme, men for en sikkerheds skyld er det nok en god ting at vente en måneds tid.
Når jeg skriver tørt, så tænker jeg egentlig kun på tørt efter al den vand det kan have fået hos tømmerhandlen hvor det har ligget ude.

Mvh.

René

Citat fra Brandmanden

Når jeg skriver tørt, så tænker jeg egentlig kun på tørt efter al den vand det kan have fået hos tømmerhandlen hvor det har ligget ude.


Øv øv, så skulle jeg jo nok have været lidt hurtigere ude - Altanen blev færdig for to uger siden og har stået i bagende sol lige indtil i går, og nu er det jo ikke ligefrem tørvejr, der præger landet sad

Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Annonce
Min nye karnap har fået udhæng i tørt impræneret træ (det står indenfor i trælasten). Den har fået fulddækkende træmaling. Det har godt nok slået lidt igennem med noget grønt udtræk.
Jeg ville helt klart lade det stå i et år hvis det er større flader. Jeg malede det med det samme, da mit projekt sidder højt oppe i luften, samt at de ikke er større flader.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
hej

Noget trykimpr. træ er mere vådt end andet.
Tommefingerreglen er derfor, vent ca. 3-4 måneder, så er saltene ude af træet. Ellers KAN DER KOMME saltudtrækninger.
Lån derefter en fugtighedsmåler, hos din farvehandler, afh. af funktionen af træet, skal fugtigheden være ca. 15%.
Personligt er jeg modstander af trykimpræneret træ. :roll:
Men det er jo en helt anden sag.
En klog mand sagde en gang:
Den bedste holdbarhed opnås, når behandlingen er udviklet til at beskytte træet, og når træet er egnet til behandlingen.

Colormann
Citat fra colormann

hej

Noget trykimpr. træ er mere vådt end andet.
Tommefingerreglen er derfor, vent ca. 3-4 måneder, så er saltene ude af træet. Ellers KAN DER KOMME saltudtrækninger.
Lån derefter en fugtighedsmåler, hos din farvehandler, afh. af funktionen af træet, skal fugtigheden være ca. 15%.
Personligt er jeg modstander af trykimpræneret træ. :roll:
Men det er jo en helt anden sag.
En klog mand sagde en gang:
Den bedste holdbarhed opnås, når behandlingen er udviklet til at beskytte træet, og når træet er egnet til behandlingen.

Colormann


Ok, så har jeg det lidt bedre med at have misset solskinsvejretsmile

Har du nogle gode forslag til, hvad jeg skal grunde og male med, eller er min udendørs alkyd træ/metal maling (Dyrup) med en passende grunder fin?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej

Jeg er lige nød til at spørge om nogle ting, før jeg kan vejlede dig.

Er det selve gulvet, der skal males og er det overdækket?
Hvis ikke, er det vandrette eller lodrette flader, eller begge dele?
Rent grundingsmæssigt, kan jeg først give dig et svar, når jeg har flere oplysninger.

Colormann
Citat fra colormann

Hej

Jeg er lige nød til at spørge om nogle ting, før jeg kan vejlede dig.

Er det selve gulvet, der skal males og er det overdækket?
Hvis ikke, er det vandrette eller lodrette flader, eller begge dele?
Rent grundingsmæssigt, kan jeg først give dig et svar, når jeg har flere oplysninger.

Colormann


Hej Colormann,

Jeg har tænkt mig at male "hele molevitten" (både gulvet og alle lodrette og vandrette flader), og nej, den er ikke overdækket! Det er en frithængende altan, som stort set kun bruges til vinduespudsning og en gang imellem til at hænge dyner til luftning på, så gulvet skal primært beskyttes mod vind og vejr - ikke mod slid fra daglig brug.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også