Livs visdom

En filosofiprofessor stod foran de studerende, og havde en del ting på bordet foran sig.
Da forelæsningen startede tog han, uden at sige et ord, en af tingene, et stort syltetøjsglas, og startede med at fylde det op med golf bolde. Da der ikke kunne være flere i glasset, spurgte han de studerende om glasset var fuldt.

De nikkede samstemmende.

Så tog professoren en håndfuld marmorkugler og hældte dem oven i golfboldene, samtidig med at han rystede glasset let. Marmorkuglerne fordelte sig imellem golfboldene, og spørgsmålet lød igen: ”Er glasset fuldt?”

Igen var svaret :”Ja”

Dernæst tog professoren en spand med strandsand, og hældte sand op i glasset. Sandet løb ned i alle mellemrum, som blev fyldt ud.

Endnu en gang blev eleverne spurgt om glasset var fyldt, og et enstemmigt ja rungede ud over auditoriet.

Nu tog professoren to dåseøl op af sin mappe og hældte indholdet op i syltetøjsglasset, således at alle mellemrum blev fuldkomment fyldt op.

De studerende lo

Da latteren var stilnet af sagde professoren: “I skal nu forestille jer dette glas som et eksempel på jeres liv. Golf boldene er alle de vigtige ting, ----jeres familie, jeres helbred, jeres børn, jeres venner, alle jeres elskede gøremål, --- ting som, hvis alt andet forsvandt, stadig ville give jer et rigt liv. Marmorkuglerne er de andre ting i livet som betyder meget for jer. Job, hus og bil. Sandet repræsenterer alt det andet I jeres liv, det mindre væsentlige.”

”Hvis I først havde hældt sand i glasset, havde der ikke været plads til marmorkugler og golfboldene. Det samme gælder med jeres liv. Hvis I bruger al jeres energi og tid på det uvæsentlige, bliver der aldrig plads til det som betyder meget for jer. Vær opmærksom på de ting som betyder meget for dig. Leg med dine børn, pas på dit helbred, tag din bedre halvdel med ud at spise en gang imellem. Gå ud og nyd naturen. Der vil altid være tid nok til at støvsuge og pudse vinduer.
Prioriter dit liv.
Tag først vare på det, som virkeligt betyder meget for dig. Golf boldene først, resten er kun sand.”

En af de studerende markerede og spurgte hvad øllet skulle illustrere.

Professoren svarede smilende: ”Jeg er glad for dit spørgsmål. Det skal kun illustrere, at uanset hvor meget du propper ind i dit liv, så er der altid plads til et par øller.” :wink: smile

Mvh.
bodker

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her, mellem os, over hækken; jeg bed straks mærke i dit slogan/ordsprog da jeg fandt dette site for et års tid siden. Siden vil jeg sige: Det er så herligt at dine indlæg gerne rummer både budskab og holdning, hvad enten det er en kommentar til morskab eller en seriøst funderet kommentar. Lidt god livslune er ikke at foragte. Der står gerne lidt imellem linierne hos dig. Tak for det.

Og nåhja. Jeg er sgu så glad i dag. Flere roser. Hvis I andre læser med: Tak til alle jer der ofrer en lille ekstra omtanke på at give alle os andre noget...

(Tsk, tsk; gamle hippie)

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis