fylde langs kantisolering ved gulvvarme

Hejsa!

Vi har en 27 m2 stue på stueetagen i en 1½ plans familiehus fra 1900 med energimærke C som skal opdateres med konventionel gulvvarme. Til det formål har vi banket betondækket på ca. 8 cm op og har yderligere gravet ca. 35 cm sand op for at få plads til 2x15 cm flamingo isoleringsplader som skal lægges oven på den det afrettede sandunderlag. Ejendommens ydervægge består af 2 mure. Den oprindelige 114 år gamle massive indemur og den måske 40-50 år gamle kløvede kalksandsten ydermur. Der er ingen hulrum mellem disse to mure. I forbindelse med gravningen har vi også skildt os af med den oprindelige vægbeklædning som bestod af træskelet og spånplader og glasuld som isolering.

Indemuren ser generelt meget porøs ud indefra og murstene ved soklen har også meget ujævne og ulige overflader. Soklen er ikke støbt i beton. Udfordringen er nu at få flamingoen til at ligge tæt nok op langs den ujævnte indemur ved soklen for at forhindre kuldebro. Flamingoen bliver naturligvis dækket med 0,3 mm dampspærre, plastik opklodsningsliste, 6 mm Rionet, 20 mm Wavin Pex-rør med strips og flydende beton med 20 i styrke. Den liggende flamingo isolering bliver naturligvis også støttet op med 25 mm bredt kantisolering (flamingo) langs den ujævne mur.

1 - Vi efterlyser nu et "fylde" materielle, der kan tætne lufthullerne mellem isoleringen og indemuren og samtidig være kuldebro hæmmende og besidde solid holdbarhedsevne. Vores omgangskreds har indtil videre forslået os PU-skum og leca perler men det lyder til at begge materille har sine ulemper. Findes der andre løsninger?    

2 - Vi efterlyser også en nyere og smartere indemur isolering til de pt. nøgne mure i stuen med den bedste isoleringsevne og laveste pris. Hvad tænker I om Wedi eller Ytong kontra rockwool med metal skinner skelet og gips?

Kan I hjælpe?

 

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej aghrab75,

Velkommen til LDS!

Jeg kan se, at dit indlæg er blevet oprettet 3 gange. Det sker nogen gange ved en fejl, så jeg sletter de to andre og lader dét her stå.

Mvh. AllanE
Hvad med Ytong Multipor så du slipper for en dampspærre.
Skrevet af Juel på 20-11-2014 11:06

Styrolit kugler, eller pu skum ville jeg nok have brugt hvis det var mig

Eller bare være ligeglad, luft er en god isolator, HVIS der ikke er bevægelse...

 

Luft er altid i bevægelse

 

Hej.
Som indvendig efterisolering vil jeg anbefale at bruge multipor, da dette materiale er beregnet til konstruktioner som skal ånde.
Disse skal fuld klæbes til væggen.
En skelet konstruktion, er der alt for dårlig erfaringer med.
Hvis dette produkt bruges. Ville det være nær læggende at enten klæbe første blok på hele vejen rundt eller til fuld højde tæt ned på polystyrenen i gulvkonstruktionen.
Derefter kan du støbe gulvet ind til væggen uden brug af kuldebroes isolering, da multispor bliver en del af dette.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis