Svækker hul til skorsten bæreevnen

Hej,

Er ny her, men har læst flere interessante indlæg og tænkte straks på jeres forum da min tvivl og mit spørgsmål tog form.

Vores hus har en let tagkonstruktion skrånende til den ene side. Taget består af tagpap, tagplader, strør, spær (150x70mm), isolering, lægter, forskallingsbrædder og troldtekt (nyt).
I den skrånende retning er der et mål på 7,2m (ydermål) spænd er ca. 6,6m. I længderetningen er der et mål på knap 7m.
Ca. i midten står en muret skorsten. Bag ved skorstenen står et stykke væg (armeret letbeton) på 66cm i bredden, 10cm tyk og ca. 2,6m i højden.
På denne væg mødes 1 stk. DIP14 og 1 stk. HEB140, som går til hhv. ydervægen og en lignende længere væg i den anden ende. De 2 bjælker har et spænd på ca 3m hver.

Den oprindelige beregning af DIP14 bjælken er således:
Belastninger:
    bjælkelag 90kg/m2
    bevliglast: 200kg/m2
    i alt: 290kg/m2
Spændvidde 3,00m. Belastning i alt 3,00*3,30*290 = 2871kg
egenvægt DIP14 300x34 = 102kg
svarende til  3000:3,00 = 1000kg/m
M = 1/8*1000*3^2 = 1125kgm = 1125*100/216 = 520   < 1300

Det skal lige siges at HEB140 bjælken er på 3,7m og vejer ca. 150kg, men spændet er kun 3m.

DIP14 bjælken ligger kun af på 12cm af 66cm væggen og 10cm i den anden ende på ydervæggen.
HEB140 bjælken ligger af på 30cm af 66cm væggen og 40cm på den anden betonvæg.

Spørgsmålet går nu på om jeg svækker væggen på 66cm for meget ved at bore et 12cm hul i midten til aftræksrør fra vores brændeovn, som vi gerne vil flytte?
Hullet skal nemlig igennem betonmuren for at nå ind til skorstenen igen.

Pyha en masse information for et kort spørgsmål 

Håber ikke det tog pusten fra jer 

/K

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Skal hullet bores midt i vægen på 660mm? Altså 270 mm fra kanten af vægen. Og hvor langt nede skal hullet bores?

/K

Så sker der med sikkerhed intet ved at bore det hul.


/K

1000 tak for dine hurtige svar

Jeg har prøvet at kigge på diverse belastningsberegninger ifm. beton vægge og det er så absolut russisk for mig, men jeg mener dog at min logiske sans er nogenlunde tilregnelig

Med fare for at virke utaknemmelig... kan du evt. give mig lidt mere ro i sindet ved at forklare hvorfor det 12cm hul ingen betydning har i en 10x66x260cm beton væg, som (angiveligt) skal kunne bære 6 tons (hvis jeg ikke tager meget fejl)?
Hvis jeg kigger på den effektive trykflade der hvor jeg borer hullet gør jeg den jo godt 18% mindre... har det virkelig ingen betydning?

Hej.
Er du sikker på det er letbeton?
Hvad jeg kan læse kan en porebeton i element fra ytong holde et tryk på 5 mPa
Og en letklinkeblok fra Leca produkt 800 holde et tryk på 5 mPa.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Retter lige mit svar. Kan se expan laver letbeton elementer på 10 cm som hedder LAC 10/1350 den kan tage et tryk på 6mPa undskylder fejlen.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hej Martin,

Tak for dit indspark

Tja... hvad er letbeton... beton der er lettere end massiv beton jeg har ikke den fjerneste anelse... se billedet.

Du taler ikke russisk, men lettisk eller polsk

Jeg fik googlet mig frem til at 5MPa betyder 5 MegaPascal og det skulle være det samme som ca. 509.000kgf/m2 ... 

Vil det sige min lille mur kan holde til mere end 33 tons tryk... men hvad så hvis jeg borer hullet?

Syntes ikke jeg blev meget klogere...

Der er flere oversager, at jeg mener det holder.

For det første så ligger belastninger primært i siderne af vægen, så spændinger er også lokaliseret der - omend det fordeler sig jo længere du komme væk fra belastningen.

Som du selv har regnet så:
Areal af væg: 100x660 = 66000 [mm^2]
Tilladeligt fladetryk for gasbeton 5 [mPa]

Till. fladetryk x Areal -> 5 x 66000 = 33000 N

33000 N x 9.81 = 33696 [kg]

Dette er, hvad din væg teoretisk kan bære nu - så er der lidt fradrag fra det kommende hul: ca. 20%

Jeg skal lige pointere at jeg ikke er bygningsingeniør, men maskin. Så ken ikke evt. forbehold, men dem kender en bygningskonstuktør måske?

/K

Man kan ikke tage nutidsmaterialer og vurdere trykstyrken af materialer i et ældre hus!

Din DIP bjælke aflevere 1500kg på et areal svarende til 12cm*10cm - det giver et tryk på 1,25MPa, så det ved vi væggen kan klare!

Den samlede last - hvis vi antager at HEB afleverer de samme kræfter - er 1500kg*2 = 3000kg!
Fjerner du 12cm har du 54cm tilbage. Lasten spreder sig 1:2, hvilket betyder at 660cm*2 = 1320cm fra overkant, vil hele væggens areal være udnyttet.
for 3000kg over 54cm*10cm har du en spænding på 0,05MPa og vi ved jo at væggen kan tage 1,25MPa!

Det er lidt forsimplet da vedlagstrykket ikke direkte kan bruges som dimensioneringsgivende idet man bør undersøge væggens søjlevirkning, men udnyttelsen er her relativt lille og det bør ikke udgøre et problem!

 Certificeret Statiker

Kan du ikke tage et par billeder af hvad der hviler af på bjælkerne? De gamle beregninger af lastnedføring ville jeg ikke personligt stole på til egne beregninger.

Der er forskel på bjælkelængderne så det vil give en større forskydningsskraft til vederlaget..

Et hurtigt overslag vil give et tryk på 2,54MPa.

De gamle porebetonsvægge har nok en styrke på 4 til 5 MPa og med nutidens partialkoefgicinter vil det give en regningsmæssig styrke på 2,8 til 3,5 MPa.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis